Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Berättar vad som händer i Sverige och världen med extra koll på det som berör unga människor. I radion,..

"Vi kommer strejka så länge det behövs"

Uppdaterat onsdag 19 juni 2013 kl 13.25
Publicerat onsdag 19 juni 2013 kl 05.02
P3 Nyheter med Kazmierska: "Vi kommer strejka så länge det behövs"
(9:39 min)
1 av 2
Busschauffören Jarmo Mäntysalo i Stockholm. Foto: Anders Jelmin/Sveriges Radio.
2 av 2
Kommunals avtalssekreterare Lenita Granlund. Foto: Anders Jelmin/Sveriges Radio.

UPPDATERAD. Busschaufförerna vill ha rätt till sitt jobb även om entreprenören byts ut. Det är ett av kraven som ligger bakom att busschaufförer gick ut i strejk i dag, med stora konsekvenser i Stockholms län och i Umeå.

Nu är det för otryggt, tycker busschauffören Jarmo Mäntysalo i Stockholm:

– Om det inte är självklart att man får behålla jobbet då blir man osäker. Jag kan inte förstå varför man ska ha den här osäkerheten. Jag tycker att vi ska göra klart och tydligt vad som gäller, säger busschauffören Jarmo Mäntysalo i Stockholm.

Är det en fråga värd att strejka för tycker du?
– Jag tycker att tryggheten på arbetet är en av de viktigaste frågorna, det är en viktig arbetsmiljöfråga.

I dag startar betydligt färre bussar än vanligt. I Umeå och Södertälje står alla stadsbussar stilla. I Stockholm och i kranskommunerna Solna, Sundbyberg och Sollentuna ligger närmare 50 busslinjer nere, enligt SL:s bedömning.

Kommunal kräver löneökningar i nivå med LO:s samordning vilket innebär 1 700 kronor mer per månad över tre år. Utöver lönekravet som arbetsgivarna anser är för högt vill facket få till längre vilotider och garanterade lägsta löner för alla.

Men frågan om att alla anställda ska övertas om ett företag vinner en upphandling före ett annat, har seglat upp som det viktigaste kravet, enligt kommunals avtalssekreterare Lenita Granlund:

– Arbetssituationen och arbetsmiljön är utifrån de här upphandlingarna och konkurrensutsättningen när prispressen är stor har gjort att våra medlemmar har taskiga arbetsförhållanden och det är de som vi vill komma till rätta med och också en tryggare anställning. Vi menar allvar, vi vill ha igenom våra krav och därför går vi nu ut i strejk och vi utökar också varslet, säger Lenita Granlund.

Det är 1 400 anställda som strejkar nu. På måndag och lördag i nästa vecka utökas Kommunals strejk om parterna inte kommit överens till att omfatta totalt 2 800 personer.

Dessutom har Seko varslat om strejk inom spårtrafiken från torsdag – och då hotar totalkaos i kollektivtrafiken.

– Min uppfattning är att strejken bryter ut därför att Kommunal vill ha högre lönehöjningar än det så kallade märket innebär, men man vill inte ge någonting tillbaka för att kunna få dem. Hade man velat det så hade man kunnat få de löneökningar man vill ha, men om man bara vill ha och inte vill ge, då blir det strejk, säger Bussarbetsgivarnas vd Peter Jeppsson.

Hur långt ifrån varandra är ni egentligen skulle du säga?
– Just nu känns det som att vi är väldigt långt ifrån varandra.

På den punkten är fack och arbetsgivare väldigt eniga.
– Vi står ganska långt ifrån varandra, särskilt eftersom de inte har tillmötesgått ett enda krav, säger Lenita Granlund.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".