Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Berättar vad som händer i Sverige och världen med extra koll på det som berör unga människor. I radion,..

Svårt att fälla bloggare för smygreklam

Publicerat torsdag 27 juni 2013 kl 09.28
"Av 40 anmälningar har inte en enda granskats"
(0:52 min)
Bloggaren Kenza Zouiten. Personen på bilden är inte nämnd i artikeln. Foto: Robert Henriksson / Scanpix

Bloggare som tar emot ersättning för att skriva inlägg om olika produkter är skyldiga att redovisa det för sina läsare. Men i praktiken är det svårt att bevisa att det handlar om smygreklam och det är en liten risk att bloggare fälls för det.

Igår tömde jag spargrisen och gick ut och shoppade, skriver en minderårig bloggare och följer upp med bilder på kläder för tusentals kronor och länkar till klädföretagets webbutik. Dold reklam riktad till barn menade en person som anmälde bloggen till Konsumentverket. Men myndigheten valde att inte ta upp ärendet.

Ekot har gått igenom ett 40-tal anmälningar om smygreklam i bloggar som har kommit in till Konsumentverket sedan 2010 och kan konstatera att inte någon av dem har tagits upp till granskning. Svårigheten att få fram bevis i den här typen av ärenden är en viktig förklaring till det, menar Erik Fröcklin som är jurist på Konsumentverket. 

– Vad gäller just smygreklam i bloggar så ligger det i sakens natur att det är svårt att identifiera om det rör sig om marknadsföring. Många bloggar har den inriktningen att de beskriver olika produkter. Det kan vara elektronikprylar eller kläder så det kan vara svårt att skilja normala inlägg från inlägg som är marknadsföring, säger Erik Fröcklin, jurist på Konsumentverket.

Vad är det som måste bevisas för att man ska kunna säga att det är smygreklam? 

– Ponera att en bloggare själv köper en produkt och skriver om den, t.ex. en mobiltelefon så är det ett normalt inlägg i en blogg. Men om en bloggare gör en överenskommelse med ett företag om att få en mobiltelefon och som motprestation skriva om telefonen i bloggen då rör det sig om marknadsföring.

Smygreklam i bloggar är ett problem som har uppmärksammats av organisationen Sveriges annonsörer som har tagit fram rekommendationer för att få bukt med problemet. Agnes Stark och Matilda Kretschmer är två flitiga bloggläsare som märkt av smygreklamen.

– Man kan verkligen märka på vissa bloggar att det är produktplacering. De försöker promota vissa saker. Det är inte alltid de får betalt i pengar utan ibland i produkter, säger Agnes Stark som läser många bloggar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".