Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Det brinner i en industribyggnad med kraftig rökutveckling som följd och spridningsrisk till närliggande fastigheter. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på din lokala P4 kanal.
(Publicerat idag kl 12.35)
Berättar vad som händer i Sverige och världen med extra koll på det som berör unga människor. I radion,..

Forskning för tryggare trängsel på konserter

Publicerat onsdag 17 juli 2013 kl 06.00
"Lätt att få folk att trängas, lätt att få dem att sluta"
(1:53 min)

Så här i sommartid är det många som går på konserter och med tusentals åhörare kan det gå snett och leda till att personer kläms ihjäl eller skadas. Ett tyskt forskningprojekt vill nu ändra på säkerhetsriskerna – bland annat genom ett rekordstort experiment där mer än 600 personer stängdes in i trånga utrymmen.

Ja den som lider av klaustrofibi gjorde rätt som inte deltog i ett stort experiement i en mässhall i Düsseldorf för ett par veckor sen. Då lät nämligen forskare inom området civil säkerhet hundratals personer tränga in sig i trånga korridorer och rum, till slut så många som sex personer per kvadratmeter.

Allt filmades uppifrån och då varje testdeltagare hade en vit mössa på sig, var och en med en unik streckkod, så kan datorer i efterhand följa varje persons rörelser och analysera hur en kö övergår till trängsel.

Det här experimentet är en del av en stor tysk satsning på så kallad civil säkerhetsforskning – med målet att minska skador i samband med stora folksamlingar. Många minns olyckan sommaren 2010 då 21 ungdomar klämdes till döds i en gångtunnel i staden Duisburg i samband med technofesten Love Parade – mycket på grund av att organisatörerna hade underskattat behovet av plats.

Kunskapsluckorna är stora om hur och när trängsel uppstår och det finns mycket behov av förbättringar i hur man bygger för att undvika att människor skadas vid trängsel, det säger professor Armin Seyfried på Forschungszentrum Jülich i sydvästra Tyskland, som leder projektet.

I samband med experimentet överaskades han över hur lätt det var att få testpersonerna att börja trängas - och på samma gång hur lätt det var att också stoppa trängsel, till exempel genom att införa enkla trafikregler i människohavet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".