Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Berättar vad som händer i Sverige och världen och håller extra koll på det som berör unga människor...
Veckans torsdagsgäst

Daniels spelsuccé Ruzzle får en uppföljare

Publicerat torsdag 22 maj 2014 kl 12.33
Daniel Hasselberg: "Otroligt kul att sitta på vagnen och se Ruzzle användas"
(14 min)
1 av 2
Daniel Hasselberg. Foto: Cassandra Alm/SR
Kom igen, erkänn att du spelat? Foto: P3 Nyheter
2 av 2
Kom igen, erkänn att du spelat? Foto: P3 Nyheter

Han har grundat företaget Mag Interactive som på två år omsatt över 100 miljoner kronor och när Daniel Hasselberg i dag gästar P3 Nyheter med Karlsten har han precis släppt uppföljaren till succéspelet Ruzzle. Hör Daniel berätta om nya spelet, varför ordspel är så framgångsrika och hur det kommer sig att hans företag i dag arbetar tillsammans med Google. 

Lägger man ihop antalet fingersvepningar som gjorts i Daniels spel Ruzzle skulle det räcka till 30 resor tur och retur till månen. Och nu kommer uppföljaren Ruzzle Adventure.

– Det känns både kul och spännande. Vi har jobbat med spelet sedan förra sommaren och nu är det äntligen dags för lansering. Det första spelet går ju ut på att man ska hitta så många ord som möjligt på två minuter, där du då får ett bräde att spela på. Och det är rätt många som spelar, senast passerade vi 50 miljoner användare.

Daniel berättar att han i slutet av 2011 satte sig ner med några kompisar för att försöka göra ett bra mobilspel vilket också blev starten på Ruzzle.De hade alla bakgrund i mobilteknik och med inspiration av spelet Wordfeud kände de att ett enkelt spel men kanske snäppet roligare gjort än Wordfeud skulle kunna bli en bra produkt. Och sedan dess har det rullat på.

– Från att vi släppte spelet i Appstore för snart två år sedan har vi uppdaterat spelet kanske 20 gånger. Och det gick otroligt fort att nå topplistorna. Varför vi lyckades har nog att göra med vår tajming, där ett alternativ till Wordfeud kom precis när spelare ville ha något nytt. Vi har också byggt in kopplingar till Facebook och Twitter vilket jag tror är väldigt viktigt om man ska få spelet att bli populärt. En annan riktigt bra grej med spelet är just att det är enkelt att förstå och dessutom gratis att ladda ner.

– Det är otroligt kul att sitta på tunnelbanan och se människor som använder det vi gjort. Sen tycker jag att det är väldigt kul att driva företag och jobba med kreativa och roliga människor. Så det är verkligen jätteroligt att jobba med. Inför släppet av vår nya spel, som då släpps i dag, har vi ju en miljonpublik att sprida spelet till så den här gången kan det nog gå lättare att lansera än när Ruzzle kom. Vi har testat det nya spelet internt och hos våra vänner för att se hur det används så med det bakom oss ska lanseringen förhoppningsvis gå bra.

Daniel säger samtidigt att Ruzzle fortfarande sprids och används så när det nya spelet släpps är det inte främst av ekonomiska skäl.

– Absolut, vi skulle kunna luta oss tillbaka eftersom Ruzzle fortfarande växer. Men vi är kreativa människor som vill göra nya grejer så därför vill vi fortsätta göra nytt hela tiden. Vi satsar på att hålla vårt spel aktuellt och hela tiden uppdatera istället för att som andra företag göra flera hundra olika spel. Och det verkar vara genomgående för svenska och faktiskt också finska spelutvecklare.

Om man har en bra idé för en app så är Daniels tips att hitta någon att starta upp projektet med snarare än att försöka få ett stort företag att ta till sig idén.

– Det är nog bättre att scouta utanför typ KTH i Stockholm och där hitta någon som kan hjälpa till att bygga appen. Vi får ju massor av mejl från folk med bra idéer men det är en för stor investering av tid och pengar för oss att försöka förverkliga allt, särskilt när vi har vårt eget spel att arbeta med. Men sätt dig ner och starta upp projektet och se sen om det funkar eller inte! Det är mitt bästa tips.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min spellista".