Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Podd med dramatiska dokumentärer och spännande granskningar. Senaste nytt i sociala medier och radio...

Fejkad PR blir allt vanligare och extremare

Publicerat onsdag 29 oktober 2014 kl 06.00
"Ytterst få tycker att det här är en bra väg att gå"
(1:42 min)
PR-kuppen av och med Emma Watson är en av flera den senaste tiden. Foto: Skärmdump

Vi kommer att få se allt fler PR-kupper i framtiden, och de kommer bli alltmer extrema när de ska överträffa varandra, tror en professor i strategisk kommunikation.

Det här har blivit ett vanligare grepp, menar Jesper Falkheimer, professor i strategisk kommunikation vid Lunds universitet, som misstänker att vi kommer att få se mer PR-kupper i framtiden.

– Samtidigt som vi ser att den traditionella reklamen har rätt stora problem med att nå fram till sina målgrupper så börjar man arbeta med nygamla metoder. Då blir den här typen av PR, om man ska kalla det för det, en sån form, säger han.

Att fejka för att nå ut är inget nytt, berättar Jesper Falkheimer, och han ser tydliga kopplingar till början av 1900-talet då många amerikanska företag lurades för att få spridning.

– Så det här är ingenting nytt i den meningen. Däremot har ju möjligheterna förändrats tack vare medieutvecklingen, säger han.

"Det är propaganda" 

Jesper Falkheimer är kritisk till trenden och han tror att kupperna kommer bli allt mer extrema när de ska överträffa varandra. Och det kan till slut skada människors förtroende för kommunikationsbranschen, tror han. Själv vill han kalla allt för propaganda.

– Propagandan är inte borta och den här typen av fejkad PR är för mig propaganda. Alltså någon form av dolt, manipulativt och strategiskt handlande där man försöker lura sin mottagare, säger han.

 Hans bild är att en majoritet av branschen också är kritiska.

– När jag pratar med folk i branschen så är det ytterst få som tycker det här är en bra väg. De flesta är rätt kritiska, säger Falkheimer.

– Den här typen av svenska PR-kupper kan verka harmlösa. Men någonstans är det ju oetiskt.

PR-kupper den senaste tiden:

Tommy Nilsson låtsades ha blivit en svartrockare för att lansera en ny choklad med lakritssmak.

En flicka i Norge bloggade om att hon skulle gifta sig med en 37-årig man i Norge vilket visade sig vara en kampanj mot barngiftermål.

En butik i Sverige skulle sälja kläder för magra tjejer, vilket visade sig vara en kampanj för att väcka debatt om ätstörningar.

Nyligen kom det hot om att nakenbilder på Emma Watson skulle spridas på nätet, vilket istället visade sig vara en kampanj mot just att nakenbilder sprids på nätet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".