Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Poddar med dramatiska dokumentärer och spännande granskningar. Senaste nytt i sociala medier och radio...

"Lättare att sprida men också att avslöja PR-kupper"

Publicerat onsdag 29 oktober 2014 kl 13.13
"Tar ett steg tillbaka och blir mer källkritiska"
(0:51 min)
Sociala medier kan bli PR-kuppernas både framgång och fall.

Virala kampanjer kan spridas snabbare än någonsin tidigare med hjälp av sociala medier. Men de kan också ifrågasättas snabbare av användarna på samma plattform.

– Det ser man i nästan alla svenska exemplen på sistone. Det tar någon vecka sen avslöjas det. Så det är både och. Det är lättare att göra propaganda i sociala medier men det är också lättare att avslöja den, säger Jesper Falkheimer som är professor i strategisk kommunikation.

Han tror inte att vi var mer källkritiska förr i tiden. Men då gick det inte lika snabbt att få spridning som nu.

Finns ett gott syfte

Blir vi upprörda över något vi läser på nätet använder vi ofta reptilhjärnan. Då är det lätt hänt att vi delar länkar på sociala medier utan att tänka efter. Och det är just den mekanismen som PR-kupperna lever och frodas av, menar han.

– Plus att det ofta finns ett gott syfte i de här kampanjerna. Vi tänker att vi vill visa vilka fina människor vi är och därför delar vi saker. Men vi kanske ska ta ett steg tillbaka och vara källkritiska och fundera över om det här verkligen kan stämma. Det går för snabbt, i någon mening, att dela saker på nätet, avslutar Falkheimer.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".