Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Podd med dramatiska dokumentärer och spännande granskningar. Senaste nytt i sociala medier och radio...

Kvarg är inte så nyttigt som du tror

Publicerat onsdag 12 november 2014 kl 09.24
Kvarg
Försäljningen av kvarg har ökat med nästan 200 procent. Foto: Hannes Ewehag/Sveriges Radio

Att äta kvarg har blivit trendigt men är det verkligen så nyttigt?

Försäljningen av kvarg har ökat med 200 procent i Sverige de två senaste åren.

Genom tidningsartiklar som beskrivit hur nyttigt det skulle vara att äta kvarg så har surmjölks färskosten blivit trendig.

"Ingen anledning att äta extra protein"

– Det finns bättre och billigare proteinkällor. I väldigt få fall är det också motiverat att äta extra proteiner. Även unga killar som vill bygga mycket muskler behöver inte nämnvärt extra mycket proteiner, säger Erik Hemmingsson som är forskare i metabolism vid Karolinska institutet.

I dag finns alla möjliga typer av kvarg. Drickbar, naturell och med smak.

Innehåller mycket socker

En del av de smaksatta kvargprodukterna innehåller stora mängder socker.

– Det här är förädlade produkter som kommer i en liten plastflaska. De kostar 20 kronor men man får väldigt lite för det ur ett näringsperspektiv. Det finns inga hälsomässiga skäl att äta en massa kvarg. Kvarg kan i stället vara en del av en allsidig kost.

Erik Hemmingsson vill i stället se att fokus riktas åt annat håll.

– Svenskar är väl lite allmänt ängsliga av sig och snabba på mattrender. Det som händer är att folk går som en jojo mellan olika kosttrender. Ena året är det fett som gäller, nästa är det bara protein när vi i stället borde fokusera på kvalitén på maten.

Protein:

Kvarg är långt ifrån den enda proteinkällan. Proteiner går att hitta en rad olika livsmedel, till exempel:

Baljväxter som ärter, böner och linser.

Olika former av nötter, till exempel val- jord- och hasselnötter.

Fisk.

Ägg.

Frukt och bär, till exempel aprikoser, fikon och gojibär.

Olika former av frön, exempelvis, sesamfrön och pumpakärnor.

Källa: TT

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".