Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Poddar med dramatiska dokumentärer och spännande granskningar. Senaste nytt i sociala medier och radio...
Camila Astorga Díaz

Sainsburys kritiseras för att tjäna pengar på krig

Publicerat tisdag 18 november 2014 kl 10.47

I England stormar det kring en julreklam, som anspelar på första världskriget. Camila Astorga Díaz frågar sig: Får man lov att göra reklam om precis vad som helst?

I Storbritannien har stormarknadskedjan Sainsburys i år satsat på en reklamfilm som handlar om när England och Tyskland låg i skyttegravarna under första världskriget. Det här var exakt för 100 år sedan och just under det här tillfället infördes en tillfällig inofficiell vapenvila. De engelska och tyska soldaterna gick upp ur skyttegravarna och gav varandra presenter, som tobak, choklad och sprit. 

Reklamfilmen som anspelar på det har fått flera att reagera. På twitter och i engelska dagstidningar går åsikterna isär. Vissa tycker att det är orätt att profitera på kriget när man ändå bara säljer palsternackor i den typen av stormarknader. 

Serge Vaezi, pr-strategiexpert, uttalade sig i en videoblogg på the Independent och sade bland annat att just jul kan motsvara upp till en tredjedel av ett företags årliga inkomster och att det just därför är viktigt att få det helt rätt. 

Men profiterar vi inte redan på krig i tv-serier och film? Hur mycket skiljer det sig då att göra en reklamfilm som anspelar på krigshistoria? 

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".