Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Berättar vad som händer i Sverige och världen med extra koll på det som berör unga människor. I radion,..

Kampanj i New York mot männens skrevande i kollektivtrafiken

Publicerat måndag 22 december 2014 kl 15.05
"Dude, stop the spread please. It's a space issue."
(1:31 min)
Män som bresar för mycket i kollektivtrafiken har blivit ett problem i New York Bild: Alexander Letic/Sveriges Radio
1 av 2
Män som bresar för mycket i kollektivtrafiken har blivit ett problem i New York Bild: Alexander Letic/Sveriges Radio
Män som bresar för mycket i kollektivtrafiken har blivit ett problem i New York Bild: Alexander Letic/Sveriges Radio
2 av 2
Män som bresar för mycket i kollektivtrafiken har blivit ett problem i New York Bild: Alexander Letic/Sveriges Radio

Och ja, Storstockholms lokaltrafik känner igen problemet från kollektivtrafiken i Stockholm också.

Har du också sett killar som skrevar för mycket i kollektivtrafiken? Det har de i alla fall i New York.

Nu har cheferna för tunnelbanan där startat en kampanj som ska få killar att sluta med "manspreading" - alltså att sära för mycket på benen när de åker tunnelbana.

Macho i kollektivtrafiken

Det är inte första gången vi hör om det här. För två år sedan startade debattören My Vingren, tillsammans med några vänner, en blogg som hette "Macho i kollektivtrafiken". Där publicerade de smygfotograferade bilder på män som särade alldeles för mycket på benen när de åkte kollektivt.

I New York krävs det en kampanj för att sätta stopp för problemet. Kampanjskyltarna föreställer en röd gubbe som bresar på tunnelbanan med tillhörande text:

"Dude, stop the spread please. It's a space issue."


"Det här fenomenet finns i Stockholm också..."

 Lovisa Åbom på Storstockholms Lokaltrafik känner igen problemet från Stockholms kollektivtrafik, men är inte säker på att en kampanj kommer göra skillnad.

– Vi har haft kampanjer tidigare just för att man ska visa hänsyn till sina medresenärer, men det kan vara svårt att påverka beteenden bara genom en kampanj, säger Lovisa Åbom.

– Det handlar mycket om att personen måste få någon slags insikt om att det är ett felaktigt beteende och det är inte alltid så lätt att komma fram till det, förklarar hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".