Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Berättar vad som händer i Sverige och världen med extra koll på det som berör unga människor. I radion,..

Nu kan "Je suis Charlie" bli ett varumärke

Publicerat fredag 16 januari 2015 kl 00.00
Bild: Je_suis_Charlie-2 av Valentina Calà (flickr.com/valentinacala) med licens CC BY-SA 2.0 (creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0).
JeSuisCharlie kan bli varumärke. Foto: Je_suis_Charlie-2 av Valentina Calà (flickr.com/valentinacala) med licens CC BY-SA 2.0 (creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0).

Mannen bakom uttrycket "Je suis Charlie" har nu sökt varumärkesskydd hos franska patentmyndigheten, så att ingen ska kunna missbruka uttrycket.

"Je suis Charlie" betyder "Jag är Charlie".

Uttrycket skapades efter terroristattacken mot den franska satirtidningen Charlie Hebdo. Över hela världen kunde du se den vita texten mot svart bakgrund. 

Joachim Roncin var den som började med hashtagen på Twitter. Nu söker han varumärkesskydd för att stoppa uttrycket från att missbrukas eller användas i fel syfte.

"Je suis Charlie" kunde ha blivit vapen

Den franska patentmyndigheten berättar att de redan har fått in 120 varumärkesansökningar på uttrycket, men att alla har avslagits. I två fall handlade det om vapentillverkning.

Joachim Roncin själv säger att det är plågsamt att sånt här sker och att det är därför han vill copyright-skydda uttrycket, så att ingen ska kunna tjäna pengar på det.

"Inte helt ovanligt"

Enligt Magnus Ahlgren, som är juristchef på svenska Patent- och registreringsverket, är det inte helt ovanligt att varumärkesansökningar kommer in efter stora världshändelser.

– Det är ganska vanligt när något stort händer. För att ta en prinsessa som exempel. När det föds en prinsessa och hennes namn kungörs, då tar det knappt ett dygn innan vi har en varumärkesansökan som beträffar namnet, förklarar Magnus Ahlgren.

– Detsamma gäller världshändelser. När något får mycket uppmärksamhet så finns det även entreprenörer som vill tjäna pengar på det, tillägger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".