Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Berättar vad som händer i Sverige och världen med extra koll på det som berör unga människor. I radion,..

Brittiskt klädkedja satsar på unisex och Sverige är på god väg

Publicerat torsdag 29 januari 2015 kl 10.14
Elin Frendberg VD Svenska Moderådet (Swedish Fashion Counsil). Foto: Privat
Elin Frendberg, VD på Svenska Moderådet, tror att unisexmodet passar svenska marknaden. Foto: Privat

Den brittiska klädkedjan Selfridges & Co har bestämt sig för att sälja enbart unisexkläder. Och Sverige kan vara på väg åt samma håll.

Nu ska kläderna som modekedjan Selfridge lägger upp på sina hyllor passa dig oavsett vilken könsidentitet du har.

– Vi vill att våra kunder ska kunna klä sig utan begränsningar eller stereotyper, säger Selfridge till The Times.

Sverige ett av de ledande länderna

– I Sverige har vi ett funktionalistiskt tänk med stor hänsyn till demokrati och jämställdhet. Det gör att vi är ett av de ledande länderna i den här frågan eftersom vi inte är fast i gamla traditioner eller normer, säger Elin Frendberg som är VD på Swedish Fashion Council.

Hon menar att unisexmodet absolut är nåt som passar den svenska modeindustrin bra.

– I dag finns i barnmodet Polarn o Pyret som vill vara unisex och som har en grundidé att kläderna inte ska vara uppdelade i pojk- och flickkläder. Det är också många nya märken som växer fram med samma approach, berättar Elin Frendberg och nämner varumärken som Eitys, Anders Haal, Army of Me och Cheap Monday.

"Mycket maskulint i tjejmode"

Om man jämför svenskt mode med den sydeuropeiska så har svenskar en mer sportig och funktionell form som passar unisexscenen bra. Att "hen" också blivit infört i svenska språket är något som säger oss vad samhället kräver och modet hänger på.

– Men det är svårt att säga hur nära vi ligger könlöshet i Sverige. Unisexmode är beroende av konsumtionskraften och att det finns en kreativ kraft hos våra svenska designers, säger Frendberg och avslutar:

– Senaste tiden har maskuliniteten varit hög i det feminina modet, men hur länge unisexmodet kommer att överleva är svårt att spekulera kring. Men jag tror att trenden och konceptet är här för att stanna.

Unisex:


Till söta flickor görs rosa klänningar och till busiga, tuffa pojkar görs ljusblå tröjor med bilar eller monster på.

Unisexkläder vill inte förstärka sådana könsroller utan görs för att passa alla, oavsett om de är flickor eller pojkar.

Källa: ne.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".