Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Berättar vad som händer i Sverige och världen med extra koll på det som berör unga människor.

Både lagligt och olagligt när graffiti ställs ut

Publicerat fredag 30 januari 2015 kl 09.00
"En del av uttrycket finns i det olagliga"
(3:14 min)
Foto: Hugo Rennéus / Sveriges Radio.
1 av 4
Foto: Hugo Rennéus / Sveriges Radio.
Foto: Hugo Rennéus / Sveriges Radio.
2 av 4
Foto: Hugo Rennéus / Sveriges Radio.
Foto: Hugo Rennéus / Sveriges Radio.
3 av 4
Foto: Hugo Rennéus / Sveriges Radio.
Foto: Hugo Rennéus / Sveriges Radio.
4 av 4
Foto: Hugo Rennéus / Sveriges Radio.

Är graffiti vandalism som förstör stadsbilden, eller en konstform som bör få plats att uttrycka sig? Det är några av frågorna som tas upp i den nya utställningen "Graffiti Spaces" på Stockholms läns museum. 

Utställningsproducent Lars Fridén berättar att det finns både laglig och olaglig graffiti med i utställningen.

– Vi har sagt att vi inte gör en utställning om gatukonst, vi gör en utställning om graffiti som kulturellt och konstnärligt uttryck. En del av det är det olagliga. Det är inte samma sak som att vi ställer oss bakom det, men jag tror att det olagliga är en del av uttrycket. Och vårt jobb är att utmana det, förstå det och reflektera över vad det betyder.

I sju olika rum på Stockholms läns museum så tolkar utställarna olika platser där graffitin spelar en viktig roll. I ett rum finns en ljudinstallation som ska ge känslan av att stå på tågspåren mitt i natten, i ett annat finns sprayburkar och färgtäckta handskar plockade från ett industriområde där utställaren brukade göra sina målningar.

I ett av rummen står Daniel Rohlin, som tillsammans med Sascha Tomaszevic har gjort en stor målning inspirerad av den lagliga väggen i Snösätra utanför Stockholm.

– Som du ser så har vi en ganska klassisk stil. Den här hade kunnat vara 1800-tal om man ser till stilen.

Och den hade kunnat vara målad med pensel nästan?

– Ja, exakt. Det är lite det som är vår grej.

Nyligen avskaffades nolltoleransen mot graffiti i Stockholms kommun. Nolltoleransen var en politiskt kontroversiell fråga som innebar att allt klotter skulle polisanmälas, fotograferas och saneras inom 24 timmar, oavsett plats. Kritiker menade att det helt satte stopp för den som utövar graffiti som konstform.

Hösten 2014 tog den röd-grön-rosa majoriteten i Stockholm alltså beslutet att avskaffa nolltoleransen. Och det hoppas Daniel Rohlin ska leda till att fler lagliga väggar uppförs.

– Jag kan ju förstå nolltolerans i tunnelbanan och jag förstår själva tanken med nolltoleransen. Men att ha nolltolerans mot konsten i övrigt är helt helt fel. Jag vet att lagliga väggar kommer ta fram många bra konstnärer som kommer lyckas med sin konst via de här väggarna.

En annan utställare kallar sig "Astma". Han vill inte göra någon skillnad på det som målas i exempelvis tunnelbanan, och det som målas på lagliga väggar. Men han tycker att en del av uttrycket i graffitin bygger på att måla på olagliga platser, som just tåg.

– Det jag fascineras av just när man målar tåg är att man planerar, går ut och spanar efter väktare och poliser. Sen går man fram och målar i 10-20 minuter under väldigt pressade förhållanden, och sen blir utfallet en graffitimålning. Man hinner inte tänka på vad man målar, det bara sitter i ryggmärgen, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".