Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Berättar vad som händer i Sverige och världen med extra koll på det som berör unga människor. I radion,..

New Yorkers reklamkampanj anklagas för att vara sexistisk

Publicerat tisdag 5 januari 2016 kl 13.28
"Den är grovt sexistisk och kränkande och anspelar på pornografi"
(3:13 min)
Klädkedjan New yorker som har blivit anklagade för att ha en sexistisk reklamkampanj.
Klädkedjan New yorker som har blivit anklagade för att ha en sexistisk reklamkampanj.

Modellerna äter banan och spiller ut mjölk över hela kroppen. Så ser några av bilderna ut i kampanjen som Sveriges Kvinnolobby anmält för sexism.

Många har reagerat på kedjan New Yorkers nya underklädeskampanj, bland annat eftersom klädmärket riktar sig till yngre tjejer.

– Vi och många andra har anmält den här reklamen till Reklamombudsmannen eftersom den är grovt sexistisk och kränkande och anspelar på pornografi, säger Klara Berglund från Sveriges Kvinnolobby. 

 

Privatpersoner uppmanas anmäla

De ligger bakom kampanjen Reklamera, där privatpersoner uppmanas att fota reklam de tycker är sexistisk eller könsdiskriminerande. De skickar sedan bilderna till Sveriges Kvinnolobby, som sedan anmäler den till Reklamombudsmannen.

– Vi gör ett sextiotal anmälningar per år och nästan alla fälls, säger Klara Berglund.

Reklamombudsmannen kan inte tvinga företag att ta dra tillbaka kampanjer, eller ge böter. Klara Berglund tycker inte att det räcker, utan vill se en lag mot sexistisk reklam. Sverige är idag enda landet i Norden som inte har en sådan lagstiftning.

– New Yorker har blivit fällda tidigare och väljer nu att göra den här kampanjen som är ännu grövre. Det tycker jag är ett tydligt tecken på att människors engagemang inte räcker för att utrota sexistisk reklam, avslutar Klara Berglund.

New Yorker har nu tagit bort de anmälda bilderna från sin hemsida.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".