Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Berättar vad som händer i Sverige och världen med extra koll på det som berör unga människor. I radion,..

Klädföretag har problem med fejkannonser på Facebook

Publicerat torsdag 13 april kl 06.00
Vanligt med fejkannonser på Facebook
(1:32 min)
Bild på två av fejkannonserna.
Falska annonser på nätet sprids på sociala medier.

Just nu sprids mejl och Facebookinlägg som ser ut att komma från H&M och Lindex, men som är falska.

Jan Olsson är förundersökningsledare på polisens nationella bedrägericentrum. Han säger att falska annonser är ett växande problem.

– Det är väldigt vanligt, speciellt det senaste året. Det verkar öka lite också. Man använder sig av olika avsändare och avsändaren ska ju då vara kända för mottagaren så att man ska få någon sorts förtroende för det här, säger han.

Får mejl om presentkort

Den senaste tiden har flera av Lindex kunder fått ett mejl där det står att de blivit utvalda att vinna ett presentkort på 5 000 kronor på Lindex. För att få presentkortet ska de klicka på en länk i mailet.

– Vår säkerhetsavdelning gör alltid en bedömning från fall till fall hur vi ska agera. Just i det här specifika fallet har vi gått ut med information där vi varnar kunder på vår hemsida att det här mejlet är falskt, säger Miriam Tjernström, presschef på Lindex.

Det här händer inte bara Lindex. På Facebook finns falska konton där det ser ut som att en tjej vunnit presentkort på H&M för 10 000 kronor, bara genom att fylla i en enkät, och så länkar kontot vidare till en sida som ser ut att tillhöra H&M, men som alltså är falsk.

H&M vill inte ställa upp på en intervju men skriver i ett mejl till P3 Nyheter att de beklagar om någon av deras kunder blivit lurade och att de anmält detta till Facebook, som nu stängt ner kontot.

Lista över stora företag

Jan Olsson på polisen tycker att Facebook har ett ansvar när det gäller den typen av falska konton och inlägg.

– Det vore bra om de då hade kanske en lista för varje land över de absolut största företagen och har nån slags bevakning på om det registreras nya konton i deras namn, för det skulle stoppa möjligheten för den här typen av bedrägerier.

Facebook skriver, genom sin PR byrå i Sverige, att de har en säkerhetspolicy och att man ska anmäla till Facebook om man ser något som bryter mot deras regler, som falska konton.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".