Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Här hör du de senaste nyheterna, men vi nöjer oss inte där. Vi tar nyheterna djupare.

Allt vanligare med "butiksspioner" inom handeln

Publicerat tisdag 9 december 2014 kl 05.00
Mystery shoppers
(6:08 min)

Julhandeln är i full gång och i år väntas den spränga alla tidigare gränser. 68 miljarder kronor kommer vi att spendera på julklappar, julmat och annat som hör högtiden till, enligt en prognos. I en tid när kunderna blir mer medvetna och konkurrensen från näthandeln ökar vill butikerna vässa sina verktyg. Det har blivit allt vanligare att handelns arbetsgivare använder sig av så kallad "mystery shopping" för att se hur bra personalen bemöter kunderna.

Hör Parisa Khakueis reportage med bland andra Carolina Jönsson som jobbar på ett företag som utför "mystery shopping". Men är tillvägagångssättet en bra metod för att utveckla butikens verksamhet eller är det att likna vid spionage på personalen och rentav oetiskt? Hör Jannika Fahlander, ombudsman på fackförbundet Handels och Magnus Kroon, näringspolitisk expert på branschorganisationen Svensk Handel.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".