Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Här hör du de senaste nyheterna, men vi nöjer oss inte där. Vi tar nyheterna djupare.

Infrastrukturminister Anna Johansson "Behovet att minska nivåerna överväger"

Uppdaterat måndag 4 januari 2016 kl 08.45
Publicerat söndag 3 januari 2016 kl 16.56
Hur rättssäkert är systemet?
(13 min)
Anna Johansson, infrastrukturminister (S). Foto: Lena Wiktorin/Sveriges Radio
Anna Johansson, infrastrukturminister (S). Foto: Lena Wiktorin/Sveriges Radio

Under måndagen införde Sverige ID-krav som en åtgärd för att minska antalet flyktingar som kommer till landet. Infrastrukturminister Anna Johansson intervjuades i P1 Morgon och underströk att syftet är att andra länder ska ta emot fler asylsökande.

25 moderata politiker har gått samman i en gemensam debattartikel i DN där man kritiserar ID-kontrollerna, och Malmös kommunalråd, Katrin Stjernfeldt Jammeh, säger i P1 Morgon att hon fruktar att id-kontrollerna kommer att slå sönder Öresundsregionen.

Anna Johansson konstaterar att regeringen är medveten om att det kommer att bli krångligare för regionens pendlare, men att behoven att minska antalet asylsökande till "en rimlig nivå" överväger.

– Det är också så att den här regionen har sett konsekvenserna av ett väldigt stort flyktingmottagande: Man behöver bygga väldigt många nya skolor, man har bostadsbrist, de system man har för att ta emot flyktingar är väldigt ansträngda. Det betyder inte att det är en systemkollaps, men vi måste komma ner på andra nivåer för att ta ett långsiktigt ansvar för de människor som kommer, säger hon.

–Id-kontrollerna behövs tills vi når en nivå av asylsökande som innebär att vi kan erbjuda något mer än bara en yta – mer än att bara finnas i Sverige. Vi vill helst inte se flyktingläger i Sverige, vi vill att människor ska kunna erbjudas sjukvård och bostad som alla andra som befinner sig i landet.

Anna Johansson understryker flera gånger att målet är att människor ska söka asyl i andra "säkra länder".

– Det finns kapacitet i andra västländer. Sverige kan inte vara det enda landet som tar emot flyktingar.

I nuläget har antalet asylsökande minskat till runt 2000 per vecka. Vad en "rimlig nivå" asylsökande är, vill Anna Johansson inte svara på.

Eftersom id-kontrollerna är transportörernas ansvar har det på Kastrup inneburit att Securitasvakter har hyrts in för att kontrollera människors pass och körkort. Och frågan är hur säkerhetsvakter, busschaufförer och annan personal kan förväntas göra en rättssäker prövning huruvida människor har giltig id-handling eller inte.

– Jag vill understryka att väktare eller busschaufförer inte ska fastställa identiteten på människor, det ansvaret har Migrationsverket, utan det handlar om att fastställa om personer har en giltig id-handling, säger Anna Johansson.

– Det ska finnas ett foto, personnummer, födelsedatum och namn på handlingarna. Över tid tror jag att de som ska genomföra id-kontrollerna kommer att lära sig känna igen handlingar som bedöms som giltiga.

Om människor utan giltig id-handling släpps igenom väntar dryga böter för transportörerna.

–Nu i början när man inför dessa nya kontrollerna kommer man hellre fria än fälla, för det tar en tid innan rutinerna sitter.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".