Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Här hör du de senaste nyheterna, men vi nöjer oss inte där. Vi tar nyheterna djupare.

Stora skillnader i hur länge asylsökande barn får gå i förskola

Uppdaterat onsdag 11 maj 2016 kl 05.49
Publicerat onsdag 11 maj 2016 kl 05.00
"Integrationen börjar i förskolan"
(11 min)
Foto: Fredrik Sandberg/TT.
Foto: Fredrik Sandberg/TT.

Ekots granskning visar att det är stora skillnader i hur kommuner med många asylsökande barn löser bristen på förskoleplatser. Tiden som barnen får gå i skolan varierar stort. Psykologen Birgitta Gälldin har lång erfarenhet av att arbeta med barn i krigsområden och vet vad en plats på en förskola kan innebära. Vi hör också fyraåriga Jisika Haddad som precis har fått en förskoleplats i Stockholm.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".