Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Här hör du de senaste nyheterna, men vi nöjer oss inte där. Vi tar nyheterna djupare.

Integritet och sekretess i en digital värld

Uppdaterat fredag 2 september 2016 kl 06.17
Publicerat fredag 2 september 2016 kl 05.00
"All info du ger är permanent i företagens databaser"
(11 min)
Jonas Andersson Schwarz, forskare och lärare i medievetenskap vid Södertörns högskola.
1 av 2
Jonas Andersson Schwarz, forskare och lärare i medievetenskap vid Södertörns högskola. Foto: Victor Ubeira/Sveriges Radio
Facebook planerar att införa en ogillaknapp. Bilden föreställer en upp-och-nedvänd gilla-knapp. Foto: TT.
2 av 2
Facebook planerar att införa en ogillaknapp. Bilden föreställer en upp-och-nedvänd gilla-knapp. Foto: TT.

Med 1,6 miljarder användare varje månad är Facebook den dominerande sociala mediekanalen. Affärsmodellen går ut på att samla in information om användarna så att de kan sälja riktade annonser. Frågan är vad företaget egentligen kan ta reda på om oss - och våra vänner och bekanta i telefonboken. Hör Jonas Andersson Schwarz, forskare och lärare i medievetenskap.

I USA har ett fall blivit känt där två personer som inte har några gemensamma nämnare till varandra vare sig på Facebook eller i verkliga livet, förutom att de går till samma psykiater, fått upp varandra som vänförslag. Det här väcker frågor om patientsekretess och integritet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".