Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Här hör du de senaste nyheterna, men vi nöjer oss inte där. Vi tar nyheterna djupare.

Saltuppror längst upp i norr

Uppdaterat onsdag 5 oktober 2016 kl 05.00
Publicerat onsdag 5 oktober 2016 kl 05.00
"Saltet lockar djuren ut på vägen"
(5:48 min)
Vägbanan längs E10 mellan Överkalix och Kiruna
1 av 5
Vägbanan längs E10 mellan Överkalix och Kiruna Foto: Nils Eklund
Saltmotståndare Henrik Päiviö i Kiruna.
3 av 5
Saltmotståndare Henrik Päiviö i Kiruna. Foto: Nils Eklund
Kristina Zackrisson, socialdemokratiskt kommunalråd Kiruna.
4 av 5
Kristina Zackrisson, socialdemokratiskt kommunalråd Kiruna. Foto: Nils Eklund
Ren vid sidan av väg E10.
5 av 5
Ren vid sidan av väg E10. Foto: Nils Eklund

Trots att det används det allt mindre salt på de statliga vägarna så är motståndet mot saltet fortfarande stort på vissa håll. Reportage av Nils Eklund.

Hör också samtal med Anna Arvidsson, vinterväghållningsexpert på VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut.

I landets nordligaste och till ytan största kommun Kiruna så har ett saltuppror växt fram de senaste åren. Och inför i vinter har kommunledningen slutit upp bakom saltmotståndarna.

– Ja, men det är klart att det betyder något. Nu har vi i alla fall politiker med oss. Och det ska väl ge oss lite mer status och kraft bakom, säger en av saltmotståndarna Henrik Päiviö i Kiruna som tycker saltandet av E10:an är av ondo.

En protestgrupp på Facebook har samlat mer än 4000 medlemmar och i våras fattade Kiruna kommun beslutet om att bli en så kallad "saltfri kommun" till i vinter. I praktiken gör inte det någon direkt skillnad eftersom de kommunala vägarna i Kiruna inte saltats tidigare men kommunens vägar får under inga omständigheter saltas i framtiden heller. Och framförallt är det en passning till Trafikverket att ompröva den statliga halkbekämpningen längs Europaväg E10, enligt kommunledningen.

– Det här är ju också en signal till Trafikverket. De är fullt medvetna om vad vi tycker. Så det kanske gör att de känner ett större ansvar att hitta andra metoder. För det finns de som säger att det finns andra metoder men de kostar mer. Men de kanske är värda de pengarna på våra orter där renarna på vägen utgör en av farorna. Vi har väldigt olika förutsättningar så att just i våra fjällkommuner kanske man inte ska använda salt, säger det socialdemokratiska kommunalrådet Kristina Zackrisson i Kiruna.

Bakgrunden till att E10:an mellan Kiruna och Gällivare börjat saltas är att gränsen för hur mycket trafik som vägarna ska ha för att halkbekämpningsmetoden ska användas har sänkts från 2000 fordon per dygn till 1500 fordon.

Trafikverket är medvetna om nackdelarna med att bekämpa halka med salt som till exempel att bilar rostar, att vilt kan lockas fram, att det kan bli moddigt på körbanan och att miljön i vägens närhet kan påverkas. Men det är ändå den mest effektiva metoden ur ett säkerhetsperspektiv och ett samhällsekonomiskt perspektiv, enligt Trafikverket.

– Det är klart att vi lyssnar på opinion och så. Annars skulle inte arbetet gå vidare med att driva processer framåt. Men vi har också ett ansvar för trafiksäkerheten och att människor ska ta sig levande fram. Och vi letar väl efter bättre alternativ såklart. Och det är ju testat många saker men det är ju svårt att hitta en som är tillräckligt bra samhällsekonomiskt, säger Mikael Lindholm, enhetschef för vägunderhållet i Norrbotten hos Trafikverket.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".