Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Här hör du de senaste nyheterna, men vi nöjer oss inte där. Vi tar nyheterna djupare.

Fler cyklar än bilar i Köpenhamn

Publicerat tisdag 22 november 2016 kl 20.14
"Det är vi cyklister som styr trafiken"
(5:38 min)
Cykelväg nära Dronning Louises Bro på Nørrebro i Köpenhamn.
1 av 5
Cykelväg nära Dronning Louises Bro på Nørrebro i Köpenhamn. Foto: Samuel Larsson/Sveriges Radio
Dronning Louises Bro på Nørrebro i Köpenhamn. Här passerade 5000 bilar, men 40 000 cyklar under det dygn man mätte trafiken.
2 av 5
Dronning Louises Bro på Nørrebro i Köpenhamn. Här passerade 5000 bilar, men 40 000 cyklar under det dygn man mätte trafiken. Foto: Samuel Larsson/Sveriges Radio
Tom Stockbäck, cykelhandlare i Köpenhamn, har inte märkt av fler kunder: "det öppnas en ny butik i veckan".
3 av 5
Tom Stockbäck, cykelhandlare i Köpenhamn, har inte märkt av fler kunder: "det öppnas en ny butik i veckan". Foto: Samuel Larsson/Sveriges Radio
Charlotte Damp Nilesen cyklar vart hon ska och har märkt att cyklingen i Köpenhamn ökat kraftigt de senaste åren.
4 av 5
Charlotte Damp Nilesen cyklar vart hon ska och har märkt att cyklingen i Köpenhamn ökat kraftigt de senaste åren. Foto: Samuel Larsson/Sveriges Radio
Morten Kabell är borgmästare med ansvar för trafikfrågor. Han är stolt men inte nöjd med Köpenhamns stora cykelpendling. Fler låste cykla, säger han.
5 av 5
Morten Kabell är borgmästare med ansvar för trafikfrågor. Han är stolt men inte nöjd med Köpenhamns stora cykelpendling. Fler låste cykla, säger han. Foto: Samuel Larsson/Sveriges Radio

I Köpenhamn spelar cykeltrafiken en viktig roll i stadens vision om att bli världens första klimatneutrala huvudstad. I höst har stade nått ett delmål - för första gången rullar det nu fler cyklar än bilar på Köpenhamns gator. Hör reportage av vår Danmarkskorrespondent Samuel Larsson.

– Jag känner när jag cyklar omkring i Köpenhamn att det är vi cyklister som styr trafiken, inte bilisterna. Det är oss det finns flest av, säger Charlotte Damp Nielsen, en av Köpenhamns alla cyklister.

Köpenhamn började mäta trafiken i staden på 70-talet och för första gången sedan dess var det i år fler cyklar än bilar som passerade mätpunkterna i centrala Köpenhamn under det dygn man mätte. Cyklingen har mångdubblats de senaste decennierna, medan bilismen stadigt minskar.

Och cyklingens branta utveckling är en medveten strategi för staden. När många andra städer i världen siktar på att reducera nettoutsläppen av koldioxid med 80 procent till 2050, så siktar Köpenhamn på 100% redan till 2025 - om bara nio år.

– För att nå dit måste ännu fler ställa bilen och börja cykla, säger Morten Kabell, Köpenhamns borgmästare med ansvar för trafikfrågor.

Idag sker 41 procent av all pendling i Köpenhamn med cykel. Målet är 50 procent. Men allt är inte rosenrött - den stora cyklingen beror delvis på att Köpenhamn ligger efter på kollektivtrafikområdet och till exempel saknar ett utbyggt tunnelbanenät.

– Självklart. När det kommer till kollektivtrafik så inspireras jag av svenska storstäder som Stockholm, säger Morten Kabell.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".