Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Här hör du de senaste nyheterna, men vi nöjer oss inte där. Vi tar nyheterna djupare.

"Ledningsfrågan är jätteviktig"

Publicerat tisdag 6 december 2016 kl 06.00
Per-Arne Andersson, SKL, om satsningen
(4:53 min)
På tisdag förmiddagen presenteras den mest uppmärksammade mätningen av skolresultat i matematik, naturvetenskap och läsförståelse, den internationella Pisa-studien.  Resultaten av den förra Pisa-undersökningen, som visade att svenska elever halkar efter och ligger långt under genomsnittet, startade en skolkrisdebatt, som pågått sedan dess.  Det föranledde SKL och 80 kommuner att starta ett projekt för att förbättra resultatet.  Per-Arne Andersson, chef för avdelningen för utbildning och arbetsmarknad, säger att en viktig del av projektet är att utveckla hur man styr och leder verksamheten. För det påverkar resultatet.  – en del av delarna. gemensamma rutiner för hur man följer upp och återkopplat reslutalt. -  i de bästa lärarna vet lärare och rektor exakt hur manska följa upp. och kan meddela politikerna vad som behövs för att förbättra resultatet.        – Det blev bättre efter projektet, faktiskt. Av de 79 kommuner som valt att vara med hos oss presterar bättre, säger  Per-Arne Ande
1 av 2
Per-Arne Andersson, SKL. Foto: Simon Andrén/Sveriges Radio
Adeel Hussain, Adam Manfredson, Sara Olfati och Emilia Pettersson trivs är nöjda med sin skola, Petrus Magni skola i Vadstena. De tycker att rapporteringen om den svenska skolan är för negativ. Foto: Joel Wendle
2 av 2
Adeel Hussain, Adam Manfredson, Sara Olfati och Emilia Pettersson trivs är nöjda med sin skola, Petrus Magni skola i Vadstena. De tycker att rapporteringen om den svenska skolan är för negativ. Foto: Joel Wendle

Dagens Pisa-studie avslöjar om SKL:s stora skolprojekt lyckats.

Resultatförsämringarna för svenska elever i de senaste PISA-undersökningarna har lett till en intensiv skoldebatt och flera satsningar för att vända utvecklingen. P1-morgon har besökt två kommuner som deltagit i en satsning som SKL drivit, med målet att svenska elever ska prestera bättre i matematik i den PISA-undersökning vars resultat presenteras idag: Vadstena och Borås. Reportage av Joel Wendle.

På tisdag förmiddag presenteras den mest uppmärksammade mätningen av skolresultat i matematik, naturvetenskap och läsförståelse, den internationella Pisa-studien.

Resultaten av den förra Pisa-undersökningen, som visade att svenska elever halkar efter och ligger långt under genomsnittet, startade en skolkrisdebatt, som pågått sedan dess.

Det föranledde SKL och omkring 80 kommuner att starta ett projekt för att förbättra resultatet.

Per-Arne Andersson, chef för avdelningen för utbildning och arbetsmarknad, säger att en viktig del av projektet är att utveckla hur man styr och leder verksamheten, för det påverkar resultatet.

– Hur man styr och leder verksamheten påverkar kvaliteten i klassrummet. Det har visat sig i en egen undersökning vi gjorde 2009, säger han.

– Jag tror att styrnings- och ledningsfrågan är jätteviktig.

En del i projektet har varit att ta fram gemensamma rutiner för hur man bäst följer upp och analyserar resultat. 

– I de bästa lärarna vet lärare exakt hur manska följa upp. Och rektorer och förvaltning ger olika förslag till politikerna hur man ska prioritera och utveckla verksamheten med de politiska besluten.

Vad har ni sett i projektet, blev det bättre?

– Det blev bättre efter projektet, faktiskt. De sju första pilotkommunerna, det är lite större kommuner med bra resultat från början, det har inte föbättrar sig. Men alla andra kommuner, 79 kommuner, som valt att vara med hos oss presterar bättre, säger Per-Arne Andersson.

Ett mål mer projektet var att Sverige skulle hamna bland de tio bästa OECD-länderna i Pisa-undersökningen. Förra året var sverige på plats 38. Klarar Sverige att nu ta sig upp på topp tio. 

Klarar ni det?

– Nej, det kommer vi inte att klara. Vi ska ha höga förväntningar på oss. Vi ska fortsätta att jobba och tro att vi ska bli bättre, säger  Per-Arne Andersson.

– Det handlar om att ärligt ta reda på vad som behöver göras, och göra det.

Fakta / Pisa 2015

Den internationella och nationella rapporten med resultaten från PISA 2015 släpps den 6 december. PISA 2015 genomfördes i 72 länder, däribland alla 35 OECD-länder, och Sverige deltog för sjätte gången.

PISA undersöker  kunskaper i läsförståelse, matematik och naturvetenskap hos 15-åringar. Ämnena turas om att vara huvudämne, i PISA 2015 var naturvetenskap huvudämne för andra gången, senast var år 2006. Denna gång var första gången som hela provet genomfördes digitalt på dator vilket också möjliggjorde interaktiva uppgifter i naturvetenskap.

I PISA 2015 deltog totalt 536 000 femtonåriga elever vilket representerar över 26 miljoner femtonåringar i de 72 ländernas skolor. I Sverige deltog nästan 5 500 elever från 202 skolor. De flesta eleverna gick i grundskolans årskurs 9.

Utöver prov i naturvetenskap, matematik och läsförståelse har eleverna fått besvara en enkät med bland annat frågor om sin bakgrund, sitt lärande samt engagemang och motivation att lära sig ämnena. Rektorerna på de utvalda skolorna har fått besvara en enkät om hur undervisningen organiseras.

Källa: Skolverket

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".