Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Här hör du de senaste nyheterna, men vi nöjer oss inte där. Vi tar nyheterna djupare.
P1-MORGON MÅNDAG 2 JANUARI

Regeringen krävs på mångmiljonbelopp för ID-kontroller

Uppdaterat måndag 2 januari kl 08.43
Publicerat torsdag 22 december 2016 kl 13.55
Advokat: Lagstiftningen var ett hafsverk
(6:19 min)
Bilden visar pendlaren Barbro Lundqvist, vid id-kontrollen på tågperrongen på Köpenhamns flygplats Kastrup. Foto: Anna Bubenko/Sveriges Radio.
1 av 2
Barbro Lundqvists hemresa är längre med id-kontrollerna. Foto: Anna Bubenko/Sveriges Radio.

Den 4 januari är det ett år sedan Id-kontrollerna på alla som reser med tåg, buss eller färja från Danmark till Sverige började gälla. De infördes för att antalet personer som söker asyl i Sverige skulle minska, vilket också har skett. Men de påverkar också arbetsmarknaden i Öresundsregionen kraftigt.

Hör reportage av Anna Bubenko om de över 500 Öresundspendlare som kräver regeringen på sammanlagt över 25 miljoner i skadestånd.

Hör också samtal med Jörgen Hettne, professor i EU-rätt, som förklarar vad konflikten handlar om.

Pendlarna kräver 30 000 kronor var för kränkning och ersättning för det de har förlorat på längre restider och dyrare pendling. En del har blivit tvungna att säga upp sig eller flytta sedan id-kontrollerna infördes den 4 januari 2016. Sammanlagt har de krav på över 25 miljoner kronor. 

En av dem som fått längre restider är Barbro Lundqvist som sedan åtta år arbetar på socialförvaltningen på Köpenhamns kommun. Sedan kontrollerna infördes vet hon aldrig riktigt när hon kommer hem om dagarna.

– Jag är en mamma som man normalt kan lita på 110 procent. Om jag säger att jag kommer på det föräldramötet, så är jag där, säger Barbro Lundqvist.

Före kontrollerna tog hennes resa från jobbet i Köpenhamn till hemmet i Malmö en timme och tjugo minuter. Hon är ensamstående med två barn, tolv och femton år gamla. De har fått vänja sig vid att hon kommer hem någon gång mellan klockan 17 och 20 om dagarna.

– På vårfesten på min flickas skola, där jag alltid är med och hjälper till – dit kom jag med andan i halsen fem minuter innan den var slut. Min dotter var jättebesviken och ledsen. Det är sådana saker som gör ont, säger Barbro Lundqvist. 

Id-kontrollerna är ett ansvar som har lagts på transportörerna, tågbolagen, rederierna och bussbolagen. Advokat Finn Madsen hävdar att de i själva verket en gränskontroll som har införts utöver den inre gränskontroll som infördes i november 2015, men helt utan att följa Schengenreglerna.

– Man har inte bara infört den här inre gränskontrollen enligt Schengenregelverket, utan man har dessutom infört id-kontroller. Det gör vi gällande att så här får man inte agera från en EU-stats sida, säger advokat Finn Madsen som företräder pendlarna.

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".