Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Här hör du de senaste nyheterna, men vi nöjer oss inte där. Vi tar nyheterna djupare.

Danska studenter med funktionshinder får hjälp av mentorer

Publicerat torsdag 16 mars kl 05.00
"Osäkerheten inför framtiden är mycket närvarande"
(5:50 min)

Det blir allt vanligare att studenter i såväl Danmark som i Sverige har psykisk ohälsa. I Danmark arbetar man sedan några år tillbaka med att erbjuda alla studenter med ett dokumenterat funktionshinder, såväl fysiskt som psykiskt, en mentor. Hör Natacha López reportage om studenten Cecilie och hennes mentor Iben Thuri Andersen.

Cecilie, som inte vill att vi säger hennes efternamn, skriver en uppsats som hon visar för sin mentor Iben Thuri Andersen. Cecilie brottas med ett abstrakt begrepp.

Cecilie studerar pedagogik men dras med ångest och depression. Det gör att hon har lätt blir stressad och därför är stödet från Iben avgörande.

- Det Iben gör och den hon är gör att jag klarar studierna. Det är fullständigt nödvändigt för mig. Utan henne hade jag inte klarat studierna. Det hade jag inte.

Iben och Cecilie har träffats varje eller varannan vecka i ett och ett halvt år. De pratar om allt från hur Cecilie ska avgränsa sin uppsats till hur hon ska få vardagen att gå ihop.

- Jag tänker att en mentor är någon som kan hjälpa dig med ditt studieliv. Och studielivet är mer än bara föreläsningar och att skriva uppsats. Så vi pratar också om vardagen.

Och studielivet är mer än bara föreläsningar och att skriva uppsats, säger Iben Thuri Andersen, som också har studerat pedagogik samt psykologi. Idag arbetar hon halvtid som mentor åt Cecilie och andra studenter.

Cecilie berättar att under de perioder då hon lidit av depression har Iben fått henne att inse behovet av att träna och umgås med vänner och att inte bara ägna sig åt studierna.

- Hon säger att det är ok att jag tar hand om mig själv. Det är jag inte särskilt bra på. Särskilt när man är i ett system där man ska bli klar med studierna så snabbt som möjligt. Så att ta hand om mig själv hjälper Iben mig mycket med.

Sedan några år tillbaka erbjuds studenter med såväl fysiska som psykiska funktionshinder stöd i form av en mentor oavsett vilket danskt universitet de studerar vid.

I Danmark har antalet studenter som får stöd på grund av psykisk ohälsa ökat rejält de senaste åren och mer än fyrdubblats bara på fem år, från 400 år 2010 till nästan 2 000 i fjor.

Siffrorna på hur många som nu får stöd på grund av psykisk ohälsa vittnar dock också om att den psykiska ohälsan ökar bland unga danskar. Och samma tendens kan man se i Sverige.

Men i Sverige är det upp till de enskilda lärosätena att avgöra hur stödet till dem med funktionshinder utformas. En del svenska universitet och högskolor erbjuder också mentorer till studenter med funktionsnedsättning. Men inte alla. Något som Sveriges Förenade Studentkårer, SFS, är kritiska till. Caroline Sundberg är deras ordförande.

- Det är högst problematiskt. Det ska inte styra vilket lärosäte man väljer att studerar vid ifall man har möjlighet att genomföra sin utbildning. Stödmentorer är en viktig del, det är en nyckel för att man som student men en psykisk nedsättning bland annat ska kunna vara med och delta på samma villkor som en student som inte har en sådan funktionsvariation.

Och SFS skulle gärna se att man i Sverige, precis som i Danmark, hade ett system som garanterade samma stöd till studenter med funktionsnedsättning oavsett var i landet man studerar.

- Det behöver finnas ett standardiserat mått på vad som ges vid alla lärosäten i landet och även att det finns budget till att kunna bedriva den här typen av stödfunktioner för studenter som har behov av detta.

Några minuters bilfärd från där jag träffar Cecilie och Iben finns slottet Christiansborg, det danska riksdagshuset, där det pågår en hearing kring just ungas psykiska hälsa.

Här träffar jag Carsten Obel, professor i barns mentala hälsa, som ser väldigt positivt på att det satsas på mentorer.

- Det finns en styrka i att man som mentor kanske har genomlevt samma utmaningar och tagit sig igenom dem så det är en god idé för att inspirera de unga till att finna egna lösningar på problemen.

Det är bra att unga kan få stöd från någon som gått igenom liknande utmaningar, säger Carsten Obel. Samtidigt ser han flera faktorer bakom den ökande psykiska ohälsan bland studenter som inte avhjälps bara med hjälp av mentorer. Han pekar på en internationell tendens där dagens unga upplever en större press dels på grund av sociala medier, dels på grund av en otryggare arbetsmarknad som skapar en osäkerhet inför framtiden och dels på grund av ett utbildningsväsende som sätter allt mer fokus på prestationer.

- Det kan vara ett för stort fokus på PISA och detta med individuella prestationer. Det är hela utformat så att jag ska prestera i jämförelse med andra och det gäller både inom utbildningssystemet och i det sociala. Jag tror att de unga behöver en paus.

Cecilie håller med. Hennes psykiska ohälsa triggades igång av förändringar som gjordes av det danska utbildningssystemet 2014 som innebar att studenter måste klara av sina utbildningar på kortare tid än tidigare. Och så är osäkerheten inför framtiden också en faktor.

- Man kan säga generellt att denna generation jag är en del av inte har lika goda möjligheter som generationen innan min.

Den generation jag tillhör har inte lika goda förutsättningar som tidigare generationer, säger Cecilie. Och det påverkar hälsan.

- Osäkerheten inför framtiden är mycket närvarande och påverkar många mycket, också mig.

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".