Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Här hör du de senaste nyheterna, men vi nöjer oss inte där. Vi tar nyheterna djupare.

Slutförvar under Rönnskärsverken

Uppdaterat torsdag 30 mars kl 09.00
Publicerat torsdag 30 mars kl 05.00
"130 meters bergssalar blir slutförvar"
(5:46 min)
Linn Andersson Boliden Rönnskärs miljöchef och Anders Holmbom som är projektledare hos Boliden.
1 av 4
Linn Andersson Boliden Rönnskärs miljöchef och Anders Holmbom som är projektledare hos Boliden. Foto: Nils Eklund
Ingången till tunneln ner till det framtida slutförvaret vid Rönnskärsverken.
2 av 4
Ingången till tunneln ner till det framtida slutförvaret vid Rönnskärsverken. Foto: Nils Eklund
Tunnelbygge fram till slutförvar under Rönnskärsverken.
3 av 4
Tunnelbygge fram till slutförvar under Rönnskärsverken. Foto: Nils Eklund
Tunneln ner till det framtida slutförvaret under Rönnskärsverken.
4 av 4
Tunneln ner till det framtida slutförvaret under Rönnskärsverken. Foto: Nils Eklund

I Skellefteå byggs nu ett unikt slutförvar 350 meter under Bolidens Rönnskärsverk där deras giftiga avfall som kvicksilver, arsenik och bly är tänkt ska förvaras för all framtid. Och efter snart två år av sprängsalvor börjar nu gruv- och metallföretaget närma sig djupet där slutförvaret ska ligga.

– Jo, det vi håller på med nu är att vi håller på att driva ner rampen till 330 metersnivån ungefär och sen ska vi projektera och bygga förvarsrummen. Så att rampen ner börjar vara klar i slutet på april i början på maj, säger Bolidens projektledare Anders Holmbom.

2019 ska salarna börja fungera som slutförvar av allt avfall som uppstår i smältverket uppe vid marken där koppar, guld, silver och bly produceras. En del av de farliga avfalls ämnena, kvicksilver, arsenik och bly ska blandas med andra ämnen och bindas till en slags betongsörja,

– Precis. Som kommer gjutas in i de här salarna. Andra avfall kommer inte behöva genomgår någon stabilisering utan kan tas ner i stora säckar och ställas in i förvarsrummen, förklarar Boliden Rönnskärs miljöchef, Linn Andersson.

Tanken är att bergssalarna när de är fulla ska förslutas med en typ av vägg som inte går att öppna.

Bakgrunden till bygget som beräknas kosta metall- och gruvföretaget omkring 400 miljoner kronor är en ny lagstiftning som säger att allt avfall med mer än 0,1 procent kvicksilver ska förvaras under jord.

– Och det är ju en anledning att det är väldigt säkert över lång tid, att det kan stå emot istider, det kan stå emot jordbävningar. Så läckagerisken är ju väldigt liten istället för att ha lagring ovan jord.

Samtidigt är ju det här en del av norden som haft rätt mycket rörlighet, landhöjningen är stor, mot bakgrund av det är det här bästa platsen att göra det på?

– Vi har ju tillsammans med oberoende konsulter simulerat hur istider kan förväntas se ut här uppe och hur vattenförändringar kan påverka närområdet med landhöjningar, säger Linn Andersson.

Det mesta av det sammanlagt 400 000 ton giftiga avfall som företaget fått tillstånd av miljööverdomstolen att slutförvara här nere i de unika bergssalarna är historiska restprodukter som idag förvaras i temporära lagerplatser och betongsilos uppe på industriområdet. Enligt Boliden finns ingen annat smältverk i världen som har något liknande slutförvar vilket man hoppas ska ge konkurrensfördelar i tider då miljökraven hårdnar, även om tyska saltgruvor redan nyttjas för industriavfall på ett liknande sätt.

Det finns också paralleller med hur det använda svenska kärnbränslet planeras förvaras 500 meter ner i urberget i Forsmark, även om det också är tänkt ska omges av kopparkapslar och bentonitlera. Samtidigt är exempelvis arsenik farligt i all evighet till skillnad mot det avklingande radioaktiva avfallet.

Men enligt miljöchef Linn Andersson behöver man inte känna någon oro för ett eventuellt omfattande läckage. Fortlöpande provborras det för att analysera bergkvalitén och så har det gjorts beräkningar av och hur lång tid det skulle ta för ett eventuellt läckage att nå upp till ytan.

– Och var skulle det i så fall komma fram i en älv som vi har nära oss eller ute i havet, och det är extremt små mängder som teoretiskt kan ta sig till ytan. Den mängd metaller som kommer med den lokala Skellefteälven är betydligt större än det som teoretiskt skulle kunna sippra ut på 1000 år från det här förvaret, säger Linn Andersson, Boliden Rönnskärs miljöchef.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".