Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Här hör du de senaste nyheterna, men vi nöjer oss inte där. Vi tar nyheterna djupare.

Snart kan du få din pizza med drönare

Publicerat fredag 4 augusti kl 14.49
"Ett effektivt sätt att leverera"
(5:01 min)
Mörk drönare mot ljud bakgrund
Förslaget till nya regler för drönare gör det lättare för företag att göra dem till en del av sin affärsmodell. Foto: Larsen, Håkon Mosvold

Till hösten räknar Transportstyrelsen med att ändra sina regler för drönare så att de får flyga närmare flygplatser, i flera fall utan något som helst tillstånd och i vissa fall även utom synhåll. Det öppnar möjligheter för företag som vill transportera paket med drönare och redan nu planeras det för framtiden.

Till 13 augusti är förslaget ute på remiss.

Hör också samtal med Kjell Eriksson, teknikjournalist och drönarpilot.

Det surrar högt och personer i vita labbrockar ropar saker till varandra för att överrösta ljudet.

Grannarna tittar ut och undrar vad det är som väsnas. De ser en obemannad helikopter som försöker lämna av pizzakartonger utanför ett lägenhetskomplex, men det går sådär.

Drönarens propellrar skapar starka vindar. Pizzakartongerna tumlar runt, hamnar upp och ned.

Ändå tror storföretag som Amazon och DHL att detta är framtiden för transporter.

Det tror även pizzaonlines marknadschef Philip Eide som visar videon där allt det här utspelar sig. Det är deras första test att leverera pizza med drönare.

– När vi gjorde det kom vi fram till att det finns stora möjligheter. Inne i stan blir det däremot fortfarande stora problem, säger Philip Eide.

Vad är det som gör att ni ändå tror på det här?

– Vi tror att de här sakerna är något man kan titta på och lösa, men kanske inte i innerstan först. Istället får vi börja med att titta på landsbygden och hur man gör transporter från en central enhet ut till hem och villor. Sedan, om några år, kan man titta på hur vi kan göra det här i storstadsmiljö, säger Philip Eide.

Onlinepizza är inte det första företaget som utnyttjar drönarens fördelar med snabba, billiga och miljövänliga leveranser.
Redan 2015 startade ett hobbyprojekt bland anställda på Mekonomen i Värmdö som säljer reservdelar till bilar. Ett nät med bland annat oljefilter och tändstift sattes fast under en drönare som sedan flög automatiskt till en verkstad i närheten.

– Som lagstiftningen ser ut idag får man inte utan tillstånd leverera saker, eller skjuta upp saker i luften utan att man har ögonkontakt med den. Det handlar om ungefär 500 meter och det är få av våra anläggningar som ligger så nära varandra, säger Gabriella Granholm, kommunikationschef på Mekonomen Group.

Transportstyrelsen har öppet sagt att de svenska reglerna har halkat efter teknikutvecklingen och därför ska reglerna ändras.
På bordet ligger ett förslag som skulle ta bort dagens krav på flygtillstånd för mindre drönare, göra det tillåtet att flyga närmare flygplatser, och dessutom att flyga drönaren just Längre än 500 meter.
Om det inte visar sig bli svårt att få tillstånd för längre flygturer så säger Gabriella Granholm att deras butiker gärna vill använda drönare i större skala.

– Det är ett väldigt effektivt sätt att leverera delar så är det något som vi ser är möjligt juridisk så är det absolut någonting som vi kan få igång ganska omgående, säger Gabriella Granholm.

Det finns stora utmaningar, även om drönarna kan flyga automatiskt med GPS. När fler ska samsas om luftrummet är det inte så enkelt som att en drönare lyfter från punkt a till 100 meters höjd, flyger raka vägen till punkt b och sedan landar.

– Om man har en bil som vet hur man tar sig från punkt A till punkt B men inte ser några andra trafikanter, så att alla andra bilar måste akta sig för den bilen, då har man ungefär samma situation som vi har med drönare idag, säger Rémi Vesvre som leder Transportstyrelsens arbete med att ändra reglerna.

Att använda drönare på längre sträckor kan därför bli en av de största utmaningarna. Med den förväntade regeländringen är sannolikheten däremot stor att det kommer att ske de närmaste åren. E-handelsjätten Amazon experimenterade med drönare redan 2013 och den 7 december förra året tog en kund emot den första leveransen i Storbritannien.
I USA hindrar lagen än så länge något liknande och i Sverige har utvecklingen inte kommit lika långt. Philip Eide tror ändå att den första pizza kommer att levereras i Sverige om ett år, även om det finns många problem att lösa till dess.

– Vi testade detta för att vi hörde att det skulle bli en ändring i reglerna och vi ville se hur det blev när man gjorde det i stan. Vi fick många lärdomar som vi inte räknat med från början, med ljudnivån, säkerheten och vinden, som kommer göra att drönare kanske inte kommer att vara aktuellt i stan de närmaste åren. Samtidigt ser vi stora möjligheter att leverera med drönare till mer glesbefolkade områden, säger Philip Eide.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".