Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Svensk omkom i spansk flygkatastrof - olycksorsaken ännu okänd

Publicerat onsdag 20 augusti 2008 kl 20.19

En svensk kvinna finns bland de saknade efter den svåra flygolyckan i Spanien igår, då ett plan tillhörande SAS dotterbolag Spanair kraschade vid starten från Madrids flygplats Barajas och 153 personer omkom. En finländsk medborgare, bosatt i Sveriige, och 18 andra i olycksplanet överlevde katastrofen.

Det är den värsta flygolyckan i Spanien sedan 1985, och för det redan hårt pressade SAS är olyckan ett nytt bakslag.

Det var under onsdagseftermiddagen - när flygplanet av modell MD 82 just höll på att lyfta från Madrids flygplats med destination Gran Canaria - som katastrofen inträffade. En av planets motorer började brinna, planet slungades av startbanan, bröts sönder och exploderade i ett inferno av eld och rök.

- Överlevande är ett mirakel, kommenterade ett ögonvittne.

Men exakt vad som orsakade olyckan vet man ännu inte Den så kallade svarta lådan har hittats och en haverikommission har inlett sitt arbete.

Planet tillhörde alltså Spanair som är ett dotterbolag till Scandinavian Airlines SAS.

Spanair är det näst största bolaget på den spanska flygmarknaden efter Iberia, men i takt med nedgången i den spanska ekonomin har bolagets lönsamhet försvagats kraftigt.

Bara under första kvartalet i år redovisade Spanair en förlust på nästan 400 miljoner kronor, och trots att bolaget varit ute till försäljning i ett års tid har inte SAS hittat en tillräckligt intresserad köpare, och fick tidigare i sommar lägga försäljningen på is.

Istället har SAS sjösatt ytterligare ett kraftfullt besparingsprogram. Av de sammanlagt 2.500 anställda som kommer att försvinna från koncernen jobbar nära 1.000 på Spanair...

Katastrofen i Madrid är förstås ett nytt tungt bakslag för SAS - som ju förutom sina ekonomiska bekymmer också plågats av problemen med sina Dash-plan. Ifjol tvingades SAS ta 27 plan av modell Dash Q 400 ur trafik efter flera allvarliga incidenter.

Men Mats Hyttinge som är flyganalytiker på mäklarfirman Glitnir tror inte att att olyckan får så stora ekonomiska konsekvenser för SAS.

– Det kommer inte att betyda något ekonomiskt utan är mer en förtroendefråga och kan skapa lite oro. Med den här flygplanstypen flyger man även med inom SAS, säger Hyttinge till Ekot.

Samma bedömning gör flyganalytikern Anders Lidman som TT talat med.

- Det har visat sig att enskilda olyckor av det här slaget inte nämnvärt påverkar förtroendet för drabbade flygbolag, säger Lidman som också har uppfattningen att Spanair och SAS har försäkringar som täcker utgifterna.

Ändå föll SAS-aktien med ytterligare 6,6 procent igår, som en reaktion på olyckan.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".