Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Valboxar och ungdomsambassadörer ska öka deltagandet i EU-valet

Publicerat tisdag 17 mars 2009 kl 15.48
EU-parlamentet i Strasbourg

I hela EU sjösattes på tisdagen den gemensamma valkampanjen till Europaparlamentet den sjunde juni.

På bred front - och med olika typer av tekniska hjälpmedel - ska Europaparlamentets informationskontor i Sverige och i andra EU-länder, försöka entusiasmera medborgarna att gå och rösta.

En viktig del av kampanjen är de mobila ”Valboxar”, som kommer att stå på olika platser i städerna och där väljarna kan spela in meddelanden och utrycka sina åsikter i olika frågor.

EU-parlamentet har inte varit särskilt frikostigt när det gäller resurserna till den här typen av aktiviteter. Bara 18 miljoner Euro ska delas mellan alla 27 EU länder.

Därför är det nödvändigt att vara väldigt noga med hur pengarna ska användas, säger Björn Kjellström, informationschef på Europaparlamentets informationskontor.

Björn Kjellström erkänner att man delvis har inspirerats av Barack Obamas valstrategi, som så framgångsrik nådde väljarna i USA via nätet. Men kommer till och med att försöka nå unga väljare via Facebook.

Men EU:s informationskontor i Sverige ska inte bara använda sig av olika tekniska finesser för att nå väljarna.

Bland de icke-partibundna organisationer som deltar i kampanjen finns Sveriges Ungdomsorganisationer (LSU), som samlar 80 ungdomsorganisationer och som har tiotusentals medlemmar i hela landet.

Där ska en del av resurserna satsas på att uppmuntra de unga att rösta, eftersom bara 25 procent av förstagångsväljarna röstade vid förra EU-valet 2004.

Emma Stark är kampanjledare hos LSU, och hon säger att många ungdomar inte vet vilka frågor som avgörs i EU-parlamentet, och inte heller känner till att det hålls val den 7e juni.

LSU ska mobilisera 127 valambassadörer, som har utbildats de senaste månaderna.

Ungdomsambassadörer är det bästa för att mobilisera andra ungdomar, säger Emma Stark. Och målet är att åtminstone 50 procent av ungdomarna ska rösta den 7e juni.

Emma Stark tycker att engagemanget är starkt bland ungdomsorganisationerna. EU-frågorna har blivit viktigare för dessa grupper, säger hon:

Att Europaparlamentets beslut påverkar oss alla är det inte många som ignorerar idag, men entusiasmen hos svenskarna har varit bland den lägsta i hela Europa.

Det kan finnas många orsaker till det, men Björn Kjellström tror att detta val kommer att bli annorlunda.

Vid det förra EU:s parlamentsvalet röstade bara 38 procent av de röstberättigande i Sverige.

Sverige var det landet som hade det lägsta valdeltagandet i hela EU.

Reporter: Alberico Lecchini

Mer info: www.europaparlamentet.se; www.rosta7juni.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".