Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Motor

"Det finns andra sidor av prinsessor"

Publicerat tisdag 16 december 2008 kl 19.24
1 av 2
Annie vid sin motorcykel.
2 av 2

”Jag är ju rallyprinsessa. Det finns andra sidor av prinsessor än rosa och glittriga.” Nu laddar 53 kg Annie Seel för att i januari, med 180 kg motorcykel, genomföra Dakarrallyt - i Sydamerika.

2 veckor - 950 mil
Dakarrallyt ska alltid vara ungefär 1 000 mil. Och det ska avverkas på två veckor. Det är grundfakta som gäller också nu när tävlingen ska genomföras i Argentina och Chile de första veckorna i januari.

– Att korta Dakarrallyt vore som om Vasaloppet skulle vara under 9 mil. Tävlingens längd ruffar man inte på, säger Annie Seel.

Varierad terräng i Sydamerika
Starten går i Buenos Aires den 3 januari, då det råder sommar i Argentina. Efter en vecka på Pampas och i Patagonien bär det iväg upp i Anderna och ner på andra sidan till Stilla havs-kusten i Chile.

– Det här blir fantastiskt. Varierad terräng. Det handlar om utmaningen som maskin och människa ska ta sig igenom. Vi kommer upp på ungefär 4 000 meters höjd, säger Seel.

– Det kan bli syrebrist även för en motorcykel, eftersom en förbränningsmotor som pressas hårt behöver syre. Underlaget är visserligen ganska stenigt, men fast. Bakhjulet kommer inte att slira så mycket, men det kommer att morra i motorn.

Världens torraste öken
I Chile väntar körning såväl på stranden som uppe i Atacama-öknen på 3 000 höjd.

– Det påstås vara världens torraste öken. Och jag är ju känd för att vara duktig på ökenkörning så.

Sedan styr Dakar-deltagarna, på motorcyklar, i bilar och i lastbilar, kosan tillbaka till Buenos Aires, där målgången sker den 17 januari.

En Dakar-motorcykel har inga större likheter med en endurocykel. I exempelvis Gotland Grand National använder förarna lätta hojar, med en bränsletank på ungefär sju liter, och anpassade till att gå i ”gegga”

– Nu rymmer tanken 30 liter, och jag har med gps-utrustning, kompass, roadbook, säkerhetsutrustning, vatten... Och min Dakar-motorcykel har en fjädring som ska tåla 100-150 km/tim.

Annie Seel, mc-veteranen med tre diskbråck, två avslitna korsband, 25 frakturer och massor av stygn... Nu är hon redo för ett nytt tufft äventyr.

Bengt Skött
bengt.skött@sr.se

Milstolpar, Annie Seel

1. Världsrekord som kvinna med mc på Mount Everest genom att nå 5 305 m höjd.
2. Första tjej i klassen ”Ironman” i Vegas-to-Reno Rally i USA
3. Två genomförda Dakarrallyn (2007-08)
4. Tolva i Faraorallyt i Egypten inkl herrarna (2008).

Fakta Dakar-rallyt 2009

Upplaga: 30:e
Kontinent: Sydamerika (1:a gången)
Anmälda ekipage: 500st
Motorcyklar: 240st (3 kvinnor)
Klasser: Mc/quad, bilar och lastbilar
Svenskar på mc: Annie Seel, Thomas Berglund och Henrik Rahm.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".