Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Hur kunde olyckan med Massa hända?

Publicerat måndag 27 juli 2009 kl 09.22

En fjäder från hjulupphängningen på Rubens Barrichellos bil lossnade. Jag har aldrig sett tidigare. Både Fia och Brawn kommer att kolla allt in i minsta detalj för att få reda på vad som hände och se till att det inte upprepas.

Tack och lov klarade sig Felipe men han kommer inte att köra fler lopp i år. Ett brott på skallbasen plus en kraftig hjärnskakning gör att det blir körförbud i många månader.

Vad som jag inte gillar när det händer en olycka är alla de rykten som flyger runt i depån. Alla tror att just de vet exakt vad som hände och hur illa skadad föraren är.

Man lägger ut texter på olika webbsidor och målar ut texten så man bara kan skaka på huvudet. Och det skall kallas för journalistik?

Kanske börjar jag bli gammal men jag har fått lära mig att hålla mig till fakta och inget annat.

Den som hade satsat några kronor på att Lewis Hamilton skulle vinna på Hungaroring hade tjänat en bra slant.

Visserligen gjorde han det med hjälp av KERS systemet som ger föraren cirka 80 exta hästkrafter när han trycker in knappen. Men det är inte alla som har det. Det blev för dyrt att utveckla så några team la av.

Och vem låg bakom att systemet infördes? Fia presidenten Max Mosley som predikat att man skall sänka kostnaderna.

Kommer Lewis att vinna fler lopp?

Ingen aning. Tre faktorer hjälpte regerande mästaren. På Hungaroring finns inga snabba kurvor och de har varit McLarens svaga punkt. En lång start- och målraka där han kunde utnyttja KERS hjälpte också.

För Ferrari gäller samma sak. Medan Red Bull inte är lika bra i långsamma som i snabba.

Brawn åkte på ytterligare ett nederlag. Så även Sebastian Vettel. Så det är hans stallkamrat Mark Webber som gått upp på andra platsen i tabellen.

Striden mellan fia och fota är över. Concorde överenskommelsen kommer att skrivas under av alla.

F1 tar nu fyra veckors paus. Nästa lopp är Europas GP i Valencia den 23/8.

Fredrik af Petersens
radiosporten@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".