Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Så slog "gubben" till igen.

Publicerat söndag 13 september 2009 kl 19.27

13 september.

Rubens Barrichellos andra seger på tre lopp.

Och nu vill han köra mot vm ledaren Jenson Button om titeln. Och varför inte? Brasilianaren verkar ju ha kommit in i andra andningen och är snabb. Så snabb att Jenson sa att han inte hade en chans att köra ifatt honom.

Det viktigaste på Monza var dock att Brawn inte delade ut en stallorder. Bägge köra på samma vilkor. Man hade lätt kunnat dölja det genom att kalla in Rubens först och låta Jenson få ett par snabba varv och ett försprång som Rubens inte kunnat ta in.

Det skiljer bara 14 poäng mellan de två polarna och det är fyra lopp kvar att köra. Och någon stallorder kommer inte heller. Bara om den ena av dem inte längre har en matematisk chans att vinna.

Ack Lewis. Måste du ta i så mycket? När du ändå måste veta att du kanske kommer ifatt Jenson men aldrig om. Du skulle ha tagit det lugnt och nöjt dig med tredje platsen. Och om du tyckte att du var snabbare än Jenson kunde du ju ha satt in en attack tidigare och inte på sista varvet. Ganska onödigt.

Hans chef Martin Whitmarsh tog dock sin förare i beskydd. Sådan är Lewis sa han. En förare som har en otrolig segervilja och inte ger upp förrän han korsat linjen.

Även om Martin försvar sin skyddsling är jag smått övertygad om när Lewis kom tillbaka till depån sa chefen nog ett och annat ord när de var ensamma. För även om man kör 100% hela tiden och plockar ut max ur sig själv och bilen måste man använda hjärnan också. Jag anser att Lewis glömde bort det den här gången.

Hatten av för Adrian Sutil och Force India. I Belgien blev Kimi jagad av Fisichella. På Monza var det tysken som låg i hasorna på finländaren.

Egentligen helt otroligt att ett sådant litet team med minimal budget kan utmana en jätte som Ferrari.

Hur lyckas man med det?

Motor från Mercedes och ett visst tekniskt samarbete med McLaren.

Fredrik af Petersens
radiosporten@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".