Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
marhlo mot marathon

"Jag vill ha en ordentlig ursäkt"

Publicerat onsdag 20 oktober 2010 kl 11.27
Motionsserien del 10: Nya kostråd
(13 min)
1 av 2
2 av 2

Martin Marhlo har fallit tillbaka i gamla synder och slarvar med kosthållningen. Fem dextrosol i bilen fick nutritionist Anki Sundin att kräva Radiosportens reporter på en förklaring.

Vi har kommit fram till den tionde delen i Radiosportens motionsserie där reporter Martin Marhlo förbereder sig för att springa Stockholm Marathon 2011.

I veckans avsnitt gör han ett återbesök hos kostrådgivaren och nutritionisten Anki Sundin. Hon går igenom förra veckans kostintag och blir lite besviken.

– Jag ser att du har lyckats peta i dig lakrits och nyponsoppa som mellanmål. Där ser jag hellre att du äter ett riktigt mellanmål, säger Sundin.

– Det var min fru som hade köpt hem. Jag skulle aldrig köpa godis naturligtvis, replikerade Marhlo.

– Jaha, minsann nu skyller vi ifrån oss. Vi har kommit till det stadiet. Sen åt du middag och den var jättefin, men sen en timme senare petar du i dig dextrosol. Det var i bilen så det var inte din frus fel. Nu vill jag ha en ursäkt och en förklaring, säger Sundin upprört.

– Ja, förlåt. Jag har småbarn hemma och sover dåligt på nätterna. I bilen finns det alltid dextrosol, gröna läkerol och lakritstuggummin om jag skulle bli trött. Det var faktiskt fem dextrosol på raken, svarar Marhlo skamset.

– Det där får du faktiskt justera. Nu har vi faktiskt kommit upp några steg här. Inget mer sånt i bilen. Känner du att du blir trött finns det tre enkla steg: Drick vatten, ät torkad frukt eller nötter, eller stanna bilen och ta en nypa frisk luft, svarade Sundin.

Veckans nya kostråd:

1. Tolka ditt sötsug som hunger och ät något ordentligt istället för godis! Till exempel en smörgås med kokt ägg eller en tallrik naturell yoghurt med müsli.

2. Ät inte godis i bilen! Dextrosol, halstabletter och lakritstugummi är inget bra knep mot eventuell trötthet i samband med bilkörning. Ta hellre en klunk vatten, lite nötter och torkad frukt eller stanna bilen och ta en nypa frisk luft!

3. Det är okej att ta en bit prinsesstårta i samband med födelsedagsfirande men ät gärna nåt annat (nyttigare) strax innan också. Förslagsvis en smörgås med keso.

4. Var noggrannare med att äta något 1-2 timmar innan träningspasset. Experimentera själv med hur du reagerar/presterar om du äter mer eller mindre kolhydrater innan träningen. Det är väldigt individuellt vad vi behöver få i oss.

5. Efter träningspasset bör du inom 30 minuter få i dig något för att musklerna ska återhämta sig och byggas upp på ett bra sätt. Något proteinrikt är viktigt - exempelvis två glas fil och en banan.

Tidigare tips från nutritionist Anki Sundin:

1. Undvik läsk - drick mjölk eller vatten!

2. Bättre pålägg på frukostmackan - räkost är inte okej!

3. Ät nånting 1-2 timmar före träningspasset och ät dessutom nånting inom 30 minuter efter avslutad träning!

4. Ta med matlåda till jobbet så att du har koll på vad du stoppar i dig!

5. Ät mellanmål!

6. Ät regelbundet - ca var 3-4 timme!

Martin Sundelius
martin.sundelius@sr.se

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".