Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Marhlo mot marathon

Maten i fokus i Marhlos motionsserie

Publicerat lördag 23 april 2011 kl 13.08
Martin Marhlo: "Inget hokus pokus"
(8:18 min)
Foto: Claudio Bresciani/Scanpix.

Ät allsidigt och ät regelbundet! Det låter så enkelt, men frågan är om det är det. Martin Marhlo försöker ta reda på vad som är bra kost i jakten på marathonformen. 

Vägen till en bra form verkar varken vara kantad av magi eller några superkrångliga dieter. I alla fall inte om man ser till de kostråd Radiosportens Martin Marhlo fått av nutritionisten Anki Sundin i en del av uppladdningen inför hans marathonjobb.

– Vanliga måltider som brukar ligga på tallriken hemma hos oss i stugorna är bra mat. Som kokt fisk, potatismos med någon sås och sallad till eller spagetti och köttfärssås, säger Sundin som även påpekar att det också går bra med vegatabilisk mat.

– Så om jag är hungrig är det alltså bara att äta? Jag behöver inte tänka på någonting annat?, undrar Marhlo.

– Det är en väldigt bra grund att stå på. Om du är hungrig så ät, och strunta i det om du inte är det.

Som småbarnsförälder med barn på dagis så drar man lätt på sig förkylningar och allt annat som går runt bland barnen. Men för att hålla sig frisk verkar det inte heller handla om något hokus pokus,

– Antioxidanter från till exempel blåbär, hallon och andra bär ihop med c-vitamin apelsinjuice, är det en huskur som fungerar?, frågar Marhlo.

– Mycket vettigt kostråd tycker jag. Men man ska skilja mellan livsmedel och tillskott. Talar vi om antioxidanter i form av till exempel blåbär och apelsinjuice så vet vi att det är bra för imunförsvaret. Däremot ska man inte springa till apoteket eller någon livsmedelbutik nu eftersom det inte riktigt är säkert vilka antioxidanter det är som som påverkar immunförsvaret, berättar Sundin.

– Vad kan jag mer göra rent kostmässigt för att hålla mig frisk?

– Att välja allmänt näringsrika livsmedel. Och det vet jag att du gör just nu. Du äter kött, fisk, ägg och mjölk- och mejeriprodukter. Det är dom bitarna man kan utgå från och så kan du strö lite bär i müslin på morgonen, berömmer Sundin.

Martin Marhlos jakt på marathonformen fortsätter.


Martin Marhlo
martin.marhlo@sr.se

Elof Hellström
elof.hellstrom@sr.se

Anki Sundins enkla veckomeny

Kokt fisk, potatismos, sås, sallad

Spaghetti och köttfärssås, sallad

Köttgryta med potatis

Soppa - mustig, t ex örtsoppa eller gulashsoppa. "inte bara buljong med nån vettskrämd köttbit i"

Kycklingfilé med ris, sås till - om man vill

Man kan naturligtvis köra helt vegetarisk om man vill med t ex böngryta, linsgryta eller linssoppa!

Grundtipset för matintag när du tränar hårt: är du hungrig så ät! Är du inte hungrig - ät inte!

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".