Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Martin Marhlo mot marathon

"Det går lika bra om du tror att det hjälper"

Publicerat lördag 23 april 2011 kl 13.08
Klaus Lundqvist: "Du blir svagare när du tränar"
(9:23 min)

Martin Marhlo är i hans jakt på marathonformen tillbaka i den gula stugan på Resarö hos den idrottspsykologiske rådgivaren Klaus Lindqvist.

Martin Marhlo får den här gången beröm av Lindqvist, trots att den senare inte är helt överens om blåbären egentliga verkan,

– Efter uppmaning från min personliga tränare att äta mycket antioxidanter så har jag faktiskt klarat mig undan alla barnens dagissmittor, berättar Martin.

– Du får gärna äta hur många blåbär du vill. Och om det är som att det hjälper, som vissa forskare säger, så är det okej. Men om det är placebo, att du håller dig frisk för att du tror att det hjälper, så är det precis lika bra. Egentligen spelar det ingen roll, bara det hjälper, tycker Lindqvist.

Marhlo har precis köpt ett vätskebälte, ett svart elastiskt band med plats för fem små flaskor som liknar flaskor för flytande tvål.

– Ungefär var femtonde till tjugonde minut borde man få lite vätska som ersättning för det man förlorat. Man förlorar en till två timmar vätska när man springer hårt och då sjunker prestationsnivån direkt, berättar Lindqvist.

Marhlos bild av de här samtalen var de mer skulle handla mer om det som rör sig inuti mitt huvud, men allting hänger ju ihop som han konstaterar.

Så när han en förmiddag gick och la mig och sov i två timmar istället för att träna, så var det helt rätt val enligt Klaus.

– Det är så många som tror att man blir starkare när man tränar men det stämmer inte alls. När du tränar blir du svagare hela tiden, och när du springer ett marathonlopp så blir du trött. Vore det tvärtom så skulle man kunna vända men det har jag ännu inte sett någon göra. Det är så fort du stannar som återupphämtningen börjar. Det är då man blir starkare och då är det viktigt att det finns kvalitet i viloperioden. Det handlar inte bara om att sova, utan hur du sover.

Martin Marhlo
martin.marhlo@sr.se

Elof Hellström
elof.hellstrom@sr.se

Klaus Lindqvists enkla energidrycksrecept:

1 liter vatten

0,5 dl druv- eller fruktsocker

1 krm salt

pressa ev i några droppar citron eller apelsin för smaksättning

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".