Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Fakta: Så funkar DTM

Publicerat torsdag 26 april 2012 kl 20.15
Eric Lundin om DTM:s historia
(1:55 min)

På söndag startar årets säsong av tyska racingserien DTM. Radiosportens Eric Lundin ger bakgrunden till ett av Europas största sportevenemang.

För 29 året körs DTM. Numer är den tyska racingserien ett av de största evenemangen i idrottseuropa. Men standardbilar, som det var förr, är det inte längre tal om.

– 1993 öppnades reglerna upp och kraftigare motorer tilläts. Även fyrhjulsdrift och ABS-bromsar. Sedan år 2000 är det bara karossen som liknar en standardbil. Nu är det mesta byggt av kolfiber och motorn är en V8 på 400 hästkrafter, berättar Radiosportens Eric Lundin.

De mer avancerade bilarna har gjort att kostnaderna stigit och allt färre märken ställer upp i tävlingen.

– Från början var bland annat Volvo, Alfa Romeo och Rover med och körde. Men i år är det bara Audi, Mercedes och nykomlingen BMW som kommer till start.

Eric Lundin tror på en jämn säsong, där många kan vinna mästerskapet.

– Favoriter är bland annat fjolårsvinnaren, tysken Martin Tomczyk, hans landsman Timo Scheider och så klart, Mattias Ekström, säger Eric Lundin.

Mikael Widerberg
radiosporten@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".