Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Formel-1

Alonso glänste i Tyskland

Publicerat söndag 22 juli 2012 kl 17.35
Fredrik af Petersen om dagens F-1 lopp
(2:05 min)
AP Photo/Jens Meyer

Man kan inte annat än att bli imponerad av Fernando Alonso. Spanjoren körde 67 varv på Hockenheim utan att göra ett enda litet misstag.

På Silverstone förlorade han loppet på näst sista varvet. Däcken tog slut och Mark Webber drog förbi. I Hockenheim körde Fernando med andra däck och Mark blev bara åtta. Så snabbt ändras styrkeförhållandet i formel 1. Ibland.

Vad jag dock inte kan förstå är varför Lewis Hamilton attackerar och kör om Sebastian Vettel när han är ett varv efter. Vanligt bondförnuft säger att man lägger sig inte i tätstriden när man inte har med den att göra.

Eller ville han hjälpa Alonso?

Lewis körde aldrig ifatt och än mindre försökte attackera spanjoren.

Fernando sa efter loppet att han förstod inte heller Lewis aktion men var lite tacksam eftersom man närmade sig däcksbytet och det var bara en stor fördel att ha en bil mellan sig och Sebastian.

Tysken och hans team Red Bull stod för rubrikerna innan loppet.

Fia´s tekniska chef sa att han ansåg att motormappingen var inte helt ok och att det kom ut för mycket avgaser i förhållande till gaspedalens ställning. Enkelt förklarat. Och det skulle enligt Jo Bauer innebära att föraren hade en aeordynamisk fördel eftersom avgaserna leddes till en difusor under bilen. Lika med en sorts traction control. Strängt förbjudet.

Man accepterade inte helt och hållet teamets förklaring men godkände bilen eftersom reglerna kunde tolkas lite olika.

Och det är en av de tekniska chefernas uppgifter att tolka dem som den hin håle själv läser bibeln.

Domarna sa också efter loppet att man skulle kolla Vettels omkörning av Button. Tysken var nämligen utanför banan. Ej tillåtet. Sebs försvar var han bromsade sent, inte kunde se exakt var engelsmannen var, och för att undvika en krock med två varv kvar, körde han ut.

En tolkning som domarna inte godtog. Straffet blev att köra genom depån men eftersom det hände så sent blev det istället ett tidstillägg på 20 sekunder. Seb ner till femte. Jenson upp till andra och ny på pallen Kimi Räikkönen.

Rätt eller fel?

Regler är regler. Hade Seb släppt förbi Jenson hade han åtminstone blivit trea. Och dessutom kanske fått en ny chans att köra om.

I friidrott och Tour de France är utövarna ibland dopade. I formel 1 är förarna tack och lov helt rena. Det bilarna som är elektroniskt dopade.

Läser med skräck om OS i London.

I motorsport har man inga svårigheter att gå till den lokala banken runt om hörnan även som i Tyskland den spanska banken Santander var huvudsponsor. I Belgien är det ingen som stoppar en bilist från att i Francorchamps tanka på en mack som är konkurrent till Shell.

Bara ett par exempel.

Kanske dags att byta namn från Olympiska Spelen till Olympiska Märkes Spelen.

Fredrik af Petersens
radiosporten@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".