Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Mercedes hade tur

Publicerat lördag 22 juni 2013 kl 00.48

Tillsammans med Pirelli hade man kört en tre dagars test med årets bilar som bröt mot reglerna. Red Bull och Ferrari protesterade. Fias internationella tribunal har fällt sin dom. Man säger att visserligen har bägge brutit mot reglerna men att man handlat i god tro.

Ross Brawn sa att man skulle aldrig ha kört testen om man inte trott att allt var ok. Något som  få trott på. Särskilt som bägge hade fått ett mail där det klart och tydligt stod att man skulle underrätta de andra teamen. Något man inte gjorde.

Till sitt försvar sa Mercedes också att man hade ingen bil årgång 2011 som man kunde ställa upp med så därför körde man med årets modell. Och med Nico Rosberg och Lewis Hamilton.

Tribunalen ansåg att det låg lite sanning i det och att det därför räcker med en varning för bägge och Mercedes inte får vara med på test med nya unga förare. Ett straff som den tyske advokaten själv föreslog i sitt försvarstal om man skulle fällas.

Niki Lauda, som är ordförande i den styrelse som övervakar f1 hos Mercedes, säger att man accepterar domen och att inte kommer att överklaga. Tror katten det. Risken är ju stor att man hade kunnat åka på en rejäl snyting.

-Domen är helt korrekt och i motorsportens sinne. Anklagelsen mot oss blev inte bestraffad.

Red Bulls motorsportchef Helmut Marko var besviken. Österrikaren hade räknat med ett betydligt hårdare straff.

-Ok de fick ett straff men inte det vi förväntat oss. Vi hade räknat med en mycket hårdare dom.

Red Bull hade också lämnat sin egen viktig utredning och analys till fia. Med den ville man visa  vad Mercedes hade kunnat lära sig om bilen och kunnat dra nytta av resten av säsongen.

Ferrari var inte särskilt glada över att man blev en del av Mercedes bevisföring. Scuderia hade också gjort en test med Pirelli men med en två år gammal bil och testföraren Pedro de la Rosa.

Alla tekniska experter som jag pratat med är rörande överens om att Mercedes utan tvekan fick en stor teknisk fördel. En sa att ingen skulle inbilla honom att inte alla datorer var påslagna och att de ingenjörer som fanns på plats såg till att allt som kunde sparas sparades för senare analys.

Red Bulls stallchef Christian Horner säger att vad som kanske räddade Mercedes är mailet från Charlie Whiting och en fia advokat som säger att testen är ok under vissa villkor. Att t.ex. de andra teamen blir underrättade. Vilket dock inte skedde. Samt att Ferrari gjorde en liknande test med en bil från 2011 innan Spaniens gp. Horner säger att Ferrari räddade mercedes från en hårdare dom. Annars hade fia nog blivit tvungen att inleda en undersökning av Ferraris test.

Det här med god tro är alltid en tunn ursäkt för att inte slå till så det svider. Någon avskräckande verkan har det inte.

Och Mercedes lider absolut inte av att de inte får vara med på Young Drivers test. Nico Rosberg och Lewis Hamilton har ju ändå kontrakt för de nästa två åren. Den testen är helt värdelös om man vill lära sig något om bilen. Däremot inte en tredagars test med de ordinarie förarna.

Fredrik af Petersens
radiosporten@sr.se

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".