Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

F1-bossen kan bli åtalad i Tyskland - reser ändå

Publicerat torsdag 4 juli 2013 kl 12.47

F1-chefen Bernie Ecclestone är en modig man. Han åker till Tysklands GP trots att det finns en liten risk att polisen vill prata med honom.

Anledningen är att åklagaren i München anser att den 82-årige engelsmannen är inblandad i en av Tysklands största mutskandaler. En rapport har lämnats in till en domare som nu överväger om Ecclestone skall åtalas.

Förarna vill diskutera säkerheten innan loppet. Man vill ha en försäkran att däcksexplosionerna inte upprepas. På Silverstone övervägde tävlingsledaren Charlie Whiting att stoppa loppet.

Pirelli har kommit med en förklaring.

Det var en serie av olika omständigheter.

Bakdäcken hade monterats på fel sida. D.v.s höger på vänster sida och tvärtom på de bilar vars däck gick sönder. Lågt lufttryck, extrem camber vinkel och hög och skarp kantsten i en snabb kurva.

Pirelli understryker att däcken är inte farliga eller osäkra om de används på rätt sätt. Att de uppfyller alla de krav på säkerhet som fia ställt säger motorsportchefen Paul Hembery,

Till Tysklands gå på söndag har Pirelli nya bakdäck. Stålringen inne i däcket har bytts ut mot en av kevlar.   

Hembery säger också att årets däck är helt säkra om de används på rätt sätt men att både Pirelli  teamen underskattade vad som skulle kunna hända om man bytte sida. Och det var inte förbjudet av varken Pirelli eller några regler.

Lufttrycket var mycket lågt eller till och med under det som rekommenderats av Pirelli och det betyder att däcken utsätts för ännu hårdare belastning. 

Pirelli har ingen kontroll över varken lufttrycket eller den extrema camber vinkeln. Enligt italienarna är det ett val som under vissa omständigheter kan vara mycket farligt. 

Det enda problem som skett tidigare var att slitbanan gick av i t.ex. Spanien men det berodde på helt andra orsaker som löst.

Medan Pirelli väntar på att deras förslag skall bli regler har man tillsammans med fia, teamen och förarna kommit överens om att från och med nu är det strängt förbjudet att byta sida på bakdäcken.

Den logiska slutsaten är att det är mycket viktigt att Pirelli kan reglera och noga kontrollera vad som sker med däcken under en helg.

Fredrik af Petersens
radiosporten@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".