Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Fredrik af Petersens F1-blogg

Vilken soppa kring Caterham!

Publicerat torsdag 30 oktober 2014 kl 14.56
Foto: AP. Collage: SR.

Alla skyller på varandra när det gäller Caterham-stallet.

Den grupp som tog över för några månader sedan säger att de gjort allt rätt men påstår att förre ägaren Tony Fernandes inte skrivit över aktierna. Han i sin tur säger att han inte fått betalt. Nu har ju det nya gänget tröttnat. Man har betalt av skulder enligt den plan man gjort upp men har ingen lust att pumpa in mer pengar. Tyvärr. Fernades har också sålt sina GP2 och motorcykel team.

Marussia har också slagit igen.

När det gäller Marussia ville eller kunde den ryska miljardären Andrei Tscheglakow, som ägde största delen av teamet, inte betala mer. I april stängde den ryska sportbilsfabriken Marussia Motors och Tscheglakow sa att han skulle bara finansiera teamet till och med Rysslands gp. Ett par dagar senare gjorde han som han sagt och stoppade alla betalningar.

Det finns andra som skyller det hela på Bernie Ecclestone.

Mr F1 har länge haft en idé. Att de stora teamen skulle köra med tre bilar så att fältet skulle bli mer jämnt. Caterham och de andra små stallen hängde ju aldrig med i toppen. Kritikerna säger att Caterham och Marussia lär ha bett Ecclestone om förskott på sin del av inkomsterna från tv rättigheterna för att kunna betala löpande kostnader och klara av att köra de tre sista loppen. Sauber har t.ex. fått förskott två gånger. Williams minst en gång. Men den här gången säger man att Ecclestone sa nej. Han fick ju en gratis chans att bli av med två team.

Enligt mottot att har man inte råd skall man heller inte vara med.

Vad händer med Caterham?

Ryktet säger att den grupp som tog över i somras inte är helt deppad. Nu finns det ju kanske en chans att köpa ett helt team med alla de verktyg och fabrik som behövs för en spottstyver från konkursförvaltaren. Samma sak kan hända med Marussia. Två indier lär redan ha bjudit 70 miljoner pund för teamet. Billigt i den här sporten.

Kanske blir Caterhams och Marussias konkurs dubble världsmästaren Fernando Alonso räddning. Spanjoren får ju inte stanna kvar hos Ferrari och hans enda chans är nog McLaren.

Men om Ecclestone får igenom sin plan kanske Alonso får stanna kvar tillsammans med nykomlingen Sebastian Vettel och Kimi Räikkönen.

Ännu en nyhet som kanske kommer att skaka om formel 1.

Fiat har bestämt att sälja Ferrari. Nästa år skall 10% av aktikerna ut på börsen i Milano och resten skall säljas till de som redan har Fiat aktier. Hur kommer det att påverka det legendariska Scuderia Ferrari? Ingen aning.

De flesta tror att det inte kommer att spela någon roll. Sportbilstillverkaren Ferrari lever ju mycket på sitt rykte som det mest välkända f1 teamet.

Så det blir bara 18 bilar på gridden på Circuit of The Americas i Austin, Texas, på söndag. Det är det minsta startfältet sedan 2005. Då var det bara sex som körde hela loppet i Indianapolis på grund av problem med däcken från en leverantör.

Om Red Bull byter motor i Sebastian Vettels bil är det mycet möjligt att tysken väljer att starta från depån. Det skulle betyda att bara 17 bilar kör kvalet. Fia har sagt att då kanske man ändrar reglerna så att bara fyra förare blir utslagna i första och andra ronden.

Loppet?

Kommer återigen att bli en mycket tuff duell mellan Nico Rosberg och Lewis Hamilton. Kanske med en överaskning. Valtteri Bottas. Williams föraren var på väg mot sin första pole position i Ryssland när han gjorde ett litet misstag i sista kurvan.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".