Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

F1-experten: 20 år sedan olyckan – så har säkerheten förbättrats

Publicerat onsdag 11 november 2015 kl 17.59
Mika Häkkinen, arkivbild. Foto: AP Photo/Camay Sungu/TT
Mika Häkkinen, arkivbild. Foto: AP Photo/Camay Sungu/TT

I dag, den 12 november, för exakt 20 år sedan råkade finländaren Mika Häkkinen ut för sin svåraste olycka under i sin långa karriär i motorsport.

I kvalet till Australiens GP i Adelaide körde finländaren rakt fram i den mycket snabba Brewery Bend kurvan. Farten låg på över 200 km/h när Mika åkte rakt in i däckshögen. Orsaken var en punktering.

Medvetslös hängde han i säkerhetsbältet och alla som såg kraschen anade det värsta. Alla kom fortfarande ihåg vad som hade hänt drygt ett år tidigare i Imola. Ayrton Senna omkom under loppet. Dagen innan österrikaren Roland Ratzenberger.

Läkarteamet med professor Sid Watkins var snabbt på plats och engelsmannen insåg snabbt hur allvarligt läget var. Mika kunde knappast andas eftersom han hade svalt tungan. Man lyfte ut den medvetslöse Mika och det första man gjorde var att skära ett snitt i luftröret så att han kunde andas igen. Hade man inte gjort det direkt hade finländaren kvävts. Med svåra skallskador, bl.a. brott på skallbasen, fördes han i ilfart till ett närbeläget sjukhus. Mika låg i koma flera dagar och tack vare läkarnas insatser överlevde han.

När hans McLaren slog i räcket utsattes kroppen för 208 g, det vill säga en kraft 208 gånger större än hans egen kroppsvikt. Skallskadan uppstod när han slog huvudet i ratten och det trots att föraren sitter hårt fastspänd för att inte de inre organen skall skadas när de slår i skelettet vid en krasch. Så med den enorma kraft som Mikas kropp utsattes för kan man själv tänka hur lång nackmusklerna måste ha varit för att slå huvudet i ratten.

För några år sedan blev det obligatoriskt med HANS, Head And Neck Support System. Förarna protesterade först och sa att det var obekvämt och hindrade sikten. Watkins lyssnade inte. Och i dag är det många förare som är tacksamma för att han drev igenom det. Systemet är en slags krage runt nacken och axlarna som sedan spänns fast i hjälmen och förhindrar att nacken förlängs vid en krasch. Man ser det tydligt varje gång som föraren kliver ur bilen och tar bort det.

Man gjorde också experiment med airbags men kom fram till att risken var för stor att den skulle utlösas om föraren körde över ett gupp eller kantstenen.

Olyckan har dock satt sina spår hos Mika och ena ansiktshalvan är delvis förlamad och hörseln på höger öra är inte den bästa.

Ayrton Sennas och Mika Häkkinens krascher gjorde att man på allvar började diskutera säkerheten i formel 1 och hur man kunde förbättra den. Alla visste att man kan inte göra motorsport 100 procent säker men man kan åtminstone försöka eliminera så många risker som möjligt.

Det var den dåvarande Fia-presidenten Max Mosley som drog igång förändringarna. Bland det första man bestämde var att sidorna runt sittbrunnen skulle höjas och anledningen var att österrikaren Karl Wendlinger hade en svår olycka i Monaco och låg i koma i flera dagar.

Fram till 1994 hade konstruktörerna mer eller mindre gjort som de själva ville och i viss mån bestämde. Bilarna uppförde sig likadant som om de haft den aktiva hjulupphägningen som blivit förbjuden 1993. Bottenplattan var bara ett par centimeter från banan. Många förare klagade över att bilen var mycket svårkörd och ibland tappade man helt utan anledning kontrollen.

Efter katastrofen i Imola tvingade man teamen att sätta fast en planka under bilen och den fick inte slitas många millimeter. Om för mycket blev föraren diskad. Som Michael Schumacher i Belgien. Framvingen höjdes.

Det var inte bara bilarna som fick ändras. Mosley och hans team drog igenom att till exempel Tamburello-kurvan i Imola blev ombyggd och klassiska men farliga kurvor som Eau Rouge på Spa-banan och på Monza och Silverstone ändrades också.

En liten historik fotnot.

Den första i modern tid som drog genom den gamla Eua Rouge med gaspedalen i botten var Keke Rosberg. Efter ombyggnaden gör alla det.

Den dubbla olyckan i Imola hade gett svarta rubriker över hela världen. Ayrton Senna hedrades med en statsbegravning i Sao Paulo som direktsänder flera timmar i tv. Så Max Mosley visste att han var tvungen att snabbt reagera.

Engelsmannen satte ihop en grupp experter. F1-läkaren Sid Watkins, som också blev chef utan att tala om det för honom, tävlingsledaren Charlie Whiting och Gerhard Berger, som representant för förarna.

Och Watkins var verkligen rätt man på rätt plats. Finns många förare bland annat dem Mika Salo som kan tacka Sid för att de i fortfarande lever.

Insiders har berättat att några diskussioner i ordets rätta betydelse blev det aldrig. Sid kom med förslag som snabbt klubbades igenom. Han vill till exempel att framaxeln skulle flyttas framåt så att inte fötterna skulle slås av vid en krasch. Ibland eller rättare sagt ganska ofta protesterade konstruktörena. Dock utan framgång. Sid sa helt enkelt att vi har bestämt och det kall ni rätta er efter.

Det finns många skräckhistorier om hur skadade förare behandlades på banan. Jackie Stewart berättade en gång efter en ganska häftig avåkning att när han kom till den sjukstugan på banan fanns det inget bort utan han placerades i en gammal tandläkarstol.

Skotten sa också en gång att en söndag körde vi ett lopp. Nästa var vi alla på en begravning. En vecka senare var det en ny tävling och tyvärr en vecka senare ytterligare en begravning. Och det ville Sid Watkins sätta stopp för och man började vetenskapligt undersöka olyckor. Slut på reaktionen som tidigare att man bara ryckte på axlarna och sa att det tillhörde sporten. I dag finns till exempel en black box som i flygplan och där finns alla data som man behöver. Till exempel hur fort föraren körde vid olyckan och hur många g-krafter som kroppen utsattes för. Och kanske det viktigaste. Om en förare blir skadad vet man hur och varför skadan uppstod.

Watkins var med på många tävlingar men i början inte som officiell läkare. Arrangörerna tyckte det var onödigt och för dyrt när man ändå hade sina egna, som gjorde allt för att motarbeta honom. 1978 när svensken Ronnie Peterson kraschade på Monza-banan rusade han dit för att hjälpa till men blev bortkörd inte bara av poliser utan också de italienska läkarna med orden försvinn. Du som utlänning får inte vara här.

När Watkins blev chef för säkerhetsgruppen fick alla ändra mening och satsa på modern utrustning. På varje bana finns det i dag inte länge en sjukstuga utan ett sjukhus bemannad av olika experter som kan utföra olika komplicerade operationer. En helikopter måste alltid finnas på plats och kan den inte flyga får man varken träna, kvala eller köra loppet.

Watkins arbetade tätt ihop med Mosley och han hittade alltid de pengar som behövdes för att finansiera forskningen.

– Max understödde vårt arbete på allra bästa sätt, sa Watkins i en intervju för åtta år sedan.

– När jag började slutade var tionde olycka med att föraren omkom. I dag är en på 300.

1996 hade nya regler införts och de hjälpte. Bästa vittnet är Martin Brundle.

I starten till Australiens GP slog engelsmannen runt och bilen slogs sönder i två delar när den träffade muren. Engelsmannen klev ur resterna helt oskadd.

– För ett par år sedan hade jag varit död, sa han efteråt.

Inför nästan varje ny säsong har man infört nya regler när det gäller säkerheten. Som till exempel hårdare tester för frontal- och sidokrockar.

Vad många kanske inte vet är att motorsport är bara en liten del av Fias arbete. Olika experter har utarbetat de regler för krockskydd som gäller för vanliga seriebilar, som många andra forskare säger har räddat många människoliv på våra vägar.

Sid Watkins, som gick bort 2012, var en av världens ledande neurokirurger. I depån var han respekterad som få och kallades alltid för prof. Han hjälpte inte bara förarna utan alla som fanns i depån. Sid var en äkta engelsk gentleman.

Han njöt av sin single malt whisky och cigarrer och berättade många roliga episoder. Ibland med en underbar torr engelsk humor.

Nelson Piquet hade kraschat i Imola och fått en lätt hjärnskakning. Brasilianaren ville köra nästa lopp och tjatade på Sid att ge honom tillstånd. Efter ett par timmar frågade Sid helt lugnt.

– Du vill köra? Och du känner dig helt ok?

– Ja, svarade Nelson.

– Förklara då varför du hela dagen gått omkring med bara en sko.

Nelson fick startförbud och erkände senare att det tog sex månader innan han kände sig helt okej.

Mika Salo fick genomgå en test efter en rejäl avåkning. Att hoppa ner från en stol och landa på ett ben. Minsta lilla misstag och det blev nej. Mika klarade testet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".