Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

F1-bloggen: Hamilton frustrerad över reglerna

Publicerat fredag 27 november 2015 kl 16.26
Lewis Hamilton och infälld Fredrik af Petersens. Foto: TT/SR
Lewis Hamilton och infälld Fredrik af Petersens. Foto: TT/SR

På söndag körs säsongens sista lopp i Abu Dhabi. Ett lopp som kommer att bli ett show race för alla, Lewis Hamilton har ju redan vunnit VM-titeln. Nico Rosberg är vice mästare och Mercedes är konstruktörsmästare.

Men trots det kan den här helgen bli intressant. Bland annat ska Felix Rosenqvist testa en gp2 bil nästa vecka.

När gäller F1 så börjar vissa saker bli helt klara.

Enligt Red Bulls teamchef Christian Horner har man en motor för nästa säsong. Vilken vill han dock inte säga.

– Kommer att bli officiellt om ett par dagar, säger engelsmannen.

Att något var på gång stod helt klart på torsdagen när teamet skickade ut det ena mailet efter det andra och skrev att man hade förlängt kontraktet med flera sponsorer. Och det hade man ju inte kunnat göra om inte problemet med motorn hade varit löst.

– Vi har skrivit in oss för VM 2016 så allt är klart.

– Men det kommer inte att omedelbart bli en förbättring när det gäller kraften i motorn så det kommer att bli en tuff start. Under säsongen kommer det att bli mycket bättre.

Efter den kommentaren är det nog inte helt fel att tippa att Red Bull fortsätter med Renault.

Lewis Hamilton är frustrerad över reglerna i formel 1.

I sin kolumn för BBC är den nykorade världsmästaren kritisk för att han inte kan förstå att man inte gjort några framsteg när det gäller omkörningar.

Efter loppet i Brasilien var han riktigt irriterad. Lewis sa att han var mycket snabbare än Nico Rosberg men kunde aldrig köra om. Och det på en bana som förarna tidigare sagt att det går det att köra om och det är inte så svårt som på många andra banor.

– Kan inte förstå varför det skall vara så knepigt. Helst av allt vill jag ha en duell hjul mot hjul när det gäller vem som vinner och inte att det hela avgörs av strategin.

Enligt Lewis är det stora problemet att däcken slits snabbt och att man kan inte ligga för nära bilen framför för då förstörs den känsliga aerodynamiken. Det blir virvlar i luftströmmen som gör att framförallt luften över framvingen inte blir optimal och det i sin tur påverkar hur däcken slits och balansen i bilen.

– Det här problemet har vi haft länge och jag förstår inte varför man inte har ändrat mer för att förbättra situationen.

För fyra år sedan införde man DRS-systemet för att underlätta och göra det lättare för den som ligger bakom att köra om. Men systemet är omstritt. Kritikerna säger att det är konstgjort försök att göra det mer spännande. I Brasilien var det inte någon större hjälp men på andra banor tycker kritikerna att det har blivit för enkelt att köra om.

Att det går att köra om på Interlagos-banan bevisade dock Max Verstappen. Den unge holländaren drog förbi den ene efter den andre.

Fia är medveten om problemet och man diskuterar ändringar för säsongen 2017 eller senast året efter.

Lewis kan inte låta bli att hela tiden försöka psyka Nico Rosberg med olika kommentarer.

I en tv intervju på Sky Sports ställde han och världsmästaren i MotoGP Jorge Lorenzo frågor till varandra. Och självklart var en av frågorna om förhållandet till respektive teamkollega.

Att Lewis och Nico knappast pratar med varandra längre är ingen hemlighet. Förhållandet mellan Lorenzo och Valentino Rossi är inte mycket bättre. Mellan de två gick det så långt att man ställde upp en lös vägg som delade garaget i två hälfter.

Lewis tyckte det var en bra idé.

– Det finns en faktor som för mig personlig är svår och det är att vi delar information, säger engelsmannen.

– Och jag gillar det verkligen inte. Var och en har sin styrka men att dela information är inte bra.

Mycket intressant för ett par medarbetare hos Mercedes säger att det oftare Lewis som tjänar mer på att använda Nicos inställningar och inte tvärtom.

Nicos reaktion på en vägg i garaget är glasklar.

– Jag skulle absolut inte ha något emot det.

Att det finns något som kallas för latinskt temperament vet vi alla och vad det innebär. Att man lät brusar upp och gestikulerar.

Kimi Räikkönens stallchef Maurizio Arrivabene har tydligen ett ganska häftigt humör.

En engelsk tv fotograf stod en bit från Ferraris garage, utan att hindra någon, och filmade. En mekaniker försökte ställa sig i vägen. Fotografen flyttade på sig för att kunna fortsätta sitt arbete.

Då kom Arrivabene och ställde sig bara ett par cm från engelsmannen, som la ner sin kamera på marken.

– Gör det en gång till och jag skär skallen av dig, sa Arrivabene.

Skulle nog bli svårt för engelsmannen är en f.d. elitsoldat från en specialiststyrka.

Samarbetet mellan Honda och McLaren har varit ett fiasko i år. Teamet är näst sist i VM-tabellen för konstruktörer.

Nu har tydligen japanerna också insett allvaret och letar efter nya tekniker för nästa år. Förra gången som Honda var med i F1 hade man ett mycket bra program. Man skickade över ett gäng ingenjörer till England som bildade stommen. Ett annat gäng byttes regelbundet ut och på det sättet fick man en mycket bred kunskap om formel 1. Och man skördade stora framgångar. Den ena VM-titeln efter den andra.

Mätt på segrar drog man sig ur. Tillsammans gjorde comeback den här säsongen. Men alla de ingenjörer som hade en enorm kunskap finns inte längre där. Alla är pensionerade eller på andra avdelningar. Den nya generationen hade inte samma kunskaper som krävs för att bygga den nya motorn.

Nu är man ute med håven och försöker övertala experter från andra team att flytta till Honda. Vilka det handlar om tiger man självklart om. För japanerna ett litet nederlag att man mer eller mindre tvingas att ragga tekniker från andra team för att man inte har dem själva.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".