Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Radiosportens F1-expert om säsongsavslutningen

Publicerat söndag 29 november 2015 kl 19.19
Marcus Ericsson och Fredrik af Petersens
Marcus Ericsson och Fredrik af Petersens. Foto: TT/SR

Marcus Ericsson avslutade säsongen med en 14:e plats i Abu Dhabi. Inte mycket att orda om. själv är han nog lite besviken över att det bara blev en 18:e plats i VM-tabellen med nio poäng. 

Kan bara bli bättre som han själv sa.

Mycket bättre har det gått för Nico Rosberg även om han inte blev världsmästare. Men i Abu Dhabi slog han Lewis Hamilton för tredje gången i rad. Rent psykologiskt en mycket viktig seger med tanke på nästa år.

De två fick sällskap på pallen av Kimi Räikkönen som därmed blev fyra i VM-tabellen och slog landsmannen Valtteri Bottas.

Valtteri fick ett fem sekunders tidsstraff för att teamet släppte iväg honom på ett farligt sätt och han krockade lätt med Jenson Button.  

– Vi kör som ett världsmästerskap inte om finska mästerskapet så det spelar ingen roll, säger Iceman som också hade otur. Ett hjul satt fast vid bytet. Lite kompensation fick han när teamet sa till honom att teamkompisen Sebastian Vettel gick med på att släppa förbi Kimi som var snabbare.

På presskonferensen märkte man som vanligt iskylan mellan de bägge Mercedesförarna. Lewis förstod att det spelade ingen roll vilken taktik han kört med. Nico var bättre.

– Jag visste vad jag skulle göra, sa Nico.

– Och visste att den största fara låg bakom mig samt de olika strategierna. Jag visste att jag hade den snabbaste och att det skulle bli svårt för Lewis att utmana mig.

Lewis kunde inte låta bli att komma med en pik.

– Världsmästare låter dock bättre än att man vinnaren av ett lopp, sa engelsmannen.

Vad han beklagar är att han inte försökte med en två stopp taktik. Men då hade Lewis varit tvungen att skona däcken lite mer och han ansåg att det var möjligt och på det sättet spara sista stoppet.

Världsmästaren pratade med sin raceingenjör som garanterade honom att däcken inte skulle hålla så som han körde.

– Som förare ser man inte hela bilden utan måste lita på vad ingenjören säger och att de har tänkt ut den bästa strategin. Så jag överlät till teamet att ta beslutet eftersom jag inte visste vilken som var den rätta.

När det gäller två stallkollegor brukar den som ligger före den andre komma in först följd ett varv senare av den andre. Men inte den här gången. Lewis stannade ute och försökte köra till sig en lucka men misslyckades.

Lewis försökte köra ifatt Nico och kapade ett försprång på drygt 14 sekunder till knappt sex men gav sig de sista varven när han insåg att han inte skulle komma ifatt.

Innan loppet tippade de flesta att i säsongens sista lopp skulle det absolut inte bli någon gemensam taktik för Nico och Lewis utan var och en fick själv bestämma. Och enligt teamchefen Toto Wollf stämde det.

– Lewis hade alla möjligheter. Att göra ett sent stopp. Att byta till de mjuka eller de super mjuka däcken.

Men det fanns en variant som österrikaren inte nämner och som var tabu. Att bara göra ett stopp. Och det var exakt det som Lewis ville.

På väg tillbaka till depån frågade Nico om han kunde göra ett par donuts.

– Vi vill helst att du inte gör det och utan spar bensin, blev svaret.

– Säg bara om jag får eller ej.

– Ok en donut.

Precis när han skulle börja kom Lewis på utsidan och Nico var tvungen att avbryta. Han tog igen det på ett annat ställe.

Hur avkylt det är mellan de två märktes på presskonferensen. En journalist frågade om de skulle skänka något till julen.

– Ett kort, sa Nico.

– Har vi aldrig gjort så varför skulle vi börja nu, var Lewis kommentar.

Två förare som är verkligen glada för att säsongen är över är Jenson Button och Fernando Alonso. Deras säsong med McLaren Honda var inte precis vad de tänkt sig. Teamet blev näst sist i konstruktörs vm.

Max Verstappen har hyllats av många som årets stora sensation. När han som 17-åring fick ett kontrakt med Toro Rosso sa kritikerna att det var helt fel. Att en förare som knappt var torr bakom öronen i en formel 1 bil gav helt fel signal och intrycket att det är hur enkelt som helst att komma till motorsportens kejsarklass.

Kritiken har tystnat. Otroligt tuffa omkörningar har gjort att holländaren fått många fans. Men bland kollegorna är meningen delad. Man säger att han har fortfarande mycket kvar att lära hur man uppför sig i loppen.

I Abu Dhabi fick han två nya straff. 20 sekunders tidstillägg för att han struntat att lyda den blåa flaggan, som betyder att man blir varvad och skall flytta på sig. Holländaren trillade ner från 12:e till 16:e plats. Tidigare i loppet hade han också fått ett straff på fem sekunder för att han trängt Jenson Button av banan.

På det straffkonto som Fia har infört har Max nu åtta punkter. Om en förare får tolv inom lika många månader blir han spärrad för ett lopp. Den 24 maj i år fick han sina första punkter och om Max får fyra till innan den 24 maj 2016 blir det en paus. Efter det datumet stryks alla punkter.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".