Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

F1-bloggen: Striden mellan förarna och de ansvariga fortsätter

Publicerat fredag 1 april 2016 kl 16.23
Sebastian Vettel under träningen i Bahrain.
Sebastian Vettel under träningen i Bahrain. Foto: Hassan Ammar/AP/TT

Radiosportens F1-expert Fredrik af Petersens ger senaste nytt inför VM-tävlingen i Bahrain.

Vädret i Bahrain är inte vad man är van vid. Inte strålande sol och en molnfri himmel utan regn och sandstormar.

Enligt den lokala tidningen Gulf Daily News och FN:s lokala miljöexpert dr Iyad Abumoghli beror det på de stridigheter som skett och pågår i regionen.

– När vi diskuterade konflikter och militära aktiviteter i området kom vi fram till att dessa var orsaken till de ökade antalet sandstormar, säger dr Abumoghli.

– Under det så kallade Gulf War var en av de störst oroande resultaten att marken i Irak torkade upp. Det plus vad som händer där och i andra länder i Mellersta Östern i dag har gjort att toppskiktet av jorden har försvunnit och gjort att det finns inget längre som binder sand och damm.

Striden mellan förarna och de som bestämmer reglerna fortsätter.

Först var det nya kvalsystemet som förarna kritiserade. Nu är det den inskränkta radiokontakten mellan föraren och hans raceingenjör som de inte gillar.

– Radioförbundet är idiotiskt, tycker Sebastian Vettel.

– Dagens bilar har absolut inget med de att göra som fanns för 20 år sedan. De anvisningar som vi fått har varit för att bilen skall kunna fortsätta och har inget med själva körandet att göra.

Fernando Alonso hör också till kritikerna.

– Det är motsägelse. Vi kör en mycket komplex bil med komplex hybridteknologi som vi måste kunna behärska men man ger oss ingen information, säger spanjoren.

– Man kan inte ge oss ett rymdskepp men inte längre tala om för oss hur vi måste styra det.

Nico Rosberg vann säsongens första lopp i Melbourne för två veckor sedan men det var inte mycket som skilde från ett nederlag istället. Om bromsarna blivit en grad varmare hade man varit tvungen att säga till honom att bryta. Men Nico visste inget om dramatiken för teamet fick inte tala om det för honom.

Trots det så är Nico en av de förare som tycker det är bra med den inskränkta radioförbindelsen.

– De har gjort att det blivit en mycket större utmaning. Det är tufft men också helt rätt att ge föraren mer ansvar.

Och det håller Vettel delvis med om.

– Den nya starten med bara en vipparm för kopplingen och riktningen att göra saker enklare och överlåta mer på föraren är bra.

I Australien såg man inte helt och hållet var de nya reglerna innebär. Som till exempel när det gäller bensinförbrukningen. Säkerhetsbilen kom ut efter Fernando Alonsos krasch och därmed sparade alla bensin, maximalt är bara 100 kilo tillåtet för loppet. Om inget inträffar på söndag måste föraren själv kolla förbrukningen. Och när han kan gasa eller tvingas ta det lite lugnare.

Vad de förare som kritiserar den minskade radiokontakten missar är att kritiken från publiken var massiv förra året och i sociala media skrev man att de var fjärrstyrda marionetter som egentligen inte hade en aning om hur man självständigt kör en formel 1-bil. Det var anledningen till att Fia drog igenom de nya reglerna.

Varje fredag eftermiddag vid loppen har förarna och Charlie Whiting ett möte. Engelsmannen är den officiella startern, ansvarig för säkerheten och mellanhand mellan förare, team och Fia.

Under alla år har det varit lugna möten där Whiting har dragit upp vissa saker. Men nu har det kommit lite grus i maskineriet och förarna kritiserar engelsmannen.

– Tar han oss inte på allvar, frågar sig ett par förare.

De möten man har på fredagen är obligatoriska. Börjar med att Whiting talar om för förarna vad som är nytt på banan och ibland en andra saker som rör just det loppet. Andra delen handlar om det föregående loppet där man går igenom vad som hände. Sedan är förarnas tur.

Men de som inte är med i deras egen fackförening GPDA, Grand Prix Drive´s Association, brukar då lämna rummet. Bland dem finns Lewis Hamilton. Alla har dock uttalat sitt stöd för det brev som GPDA skrivit.

Nu slår man till mot Whitings kritik att förarna inte är beredda att medverka när det gäller nya reformer.

– Brevet talar sitt tydliga språk, säger Fernando Alonso.

Spanjoren är inte ensam. Felipe Massa, Valtteri Bottas stallkamrat, kan bara skaka på huvudet när han hör beskyllningen att de struntat i möten med de tekniska och sportsliga arbetsgrupperna. Och att man till och med inte kom till ett extra insatta möte i Barcelona där man skulle diskutera de nya reglerna.

– Jag var med på alla möten med Fia, Pirelli eller någon annan för där kunde jag säga vad jag tyckte, förklarar brasilianaren.

Flera förare säger att de har en känsla av att Whiting inte är beredd att acceptera vad förarna föreslår.

Sebastian Vettel vill till exempel att minst en förare skall vara med i F1 kommissionen som består av Fia, Bernie Ecclestone, teamen, sponsorer och andra partner som arrangörer och leverantörer.

Den fyrfaldige mästaren blir inbjuden då och då för att tala om vad han tycker men säger också att det skulle vara mycket bättre om man gjorde det permanent.

– Vi vill inte vara de som bestämmer men vi vet bäst vad som skulle kunna göra racing spännande, säger Lewis Hamilton.

Finns bara ett litet problem. Förarna är ibland själva inte helt eniga även om alla skrev under brevet från GPDA.

De som inte är med i föreningen är Lewis Hamilton, var länge medlem, Nico Hulkenberg, Force India, Valtteri Bottas och Felipe Massa och Max Verstappen, Toro Rosso.

– Allra bäst vore självklart att alla är medlemmar men vi håller alla ihop när det gäller de viktiga sakerna, säger Alonso.

Hamilton håller med.

– Det finns saker som gör att vi förare måste visa upp en gemensam front. Och det här var en. Vi vill också hjälpa till för det är ju helt klart vad fans och sponsorer vill.

GPDA:s styrelse består av före detta föraren Alexander Wurz, Jenson Button och Sebastian Vettel. Man har inga regelbundna möten utan träffas om det behövs när alla finns på plats under en helg.

Brevet, som alla förare skrev under, var en appell till de ansvariga att man fodrade reformer. Den aktuella strukturen är dålig och föråldrade.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".