Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

F1-experten: "Just precis vad motorsport handlar om"

Publicerat söndag 17 april 2016 kl 13.14
Nico Rosberg och Radiosportens Formel 1-expert Fredrik af Petersen.
Nico Rosberg och Radiosportens Formel 1-expert Fredrik af Petersen. Foto: AP/SR.

Nico Rosberg vann F1-loppet i Shanghai. Men Fredrik af Petersens imponerades av en åkare bakom segraren

Tredje raka segern för Nico Rosberg den här säsongen. Han grundlade segern redan i andra kvalet. Rosberg körde med de mjuka däcken, som han alltså startade loppet med, medan alla andra körde på de supermjuka. I tredje kvalet drog han till med ett varv som var makalöst. 0,5 sekunder snabbare än tvåan.

Däcksvalet innebar att han missade starten men det kom inte som någon överraskning. Planen var ju att han skulle stanna ute längre än de andra som skulle komma in tidigt. Helt rätt. Ohotad seger. Tvåa Sebastian Vettel, Ferrari, och den stora överaskningen Daniil Kvyat, Red Bull.

Men har loppen varit långtråkiga? Nej. I snitt mer än 60 omkörningar i de två första loppen. I mittfältet har det blivit riktigt trångt. Krascher och avåkningar. Ferrari har nästan kommit ifatt Mercedes och Kimi Räikkönen hade en chans att vinna i Shanghai men blev påkörd av sin egen stallkamrat Sebastian Vettel, som skyllde på Daniil Kvyat.Ryssen såg en lucka och dök ner och utan att ens snudda vid Ferrarin. Det är ju precis det som motorsport handlar om. Ta chanser. Ibland går det snett men man har åtminstone försökt. Och ibland blir det helt rätt. Som den här gången.

Den fyrfaldige mästaren skrek i radion att det var en självmordsattack, att det kom en torped, en galning och att Daniil aldrig hade klarat kurvan om han inte svängt åt sidan. Jag tror helt enkelt att Sebastian Vettel blev överraskad av attacken och reagerade lite för hårt. Luckan var där och tillräckligt stor.

Efter loppet hade de två en diskussion i rummet bakom prispallen där ”Seb” sa vad han tyckte. Ryssen var cool och sa att han gjorde vad alla skulle ha gjort när man ser en lucka. Och vi står ju bägge på pallen.

När ”Seb” hade lugnat ned sig lite så sa han hans start var inte den bästa och när han skulle köra om Kimi Räikkönnen låste finländaren bromsarna vid ingången till den första tvära kurvan och att han ville köra om på insidan. Men där kom Daniil i full fart samtidigt som Kimi svängde tillbaka på sin linje. ”Seb” drar åt vänster för att inte bli påkörd men torpederar istället Kimi.

Daniils start var bättre. Och det stämmer när han säger att han såg bara en bil. Inte två. Kimi var dold bakom Sebastians. Att det var en riskabel manöver håller han med om och jag håller med honom när han säger att det är en sådan som ger en pallplats som belöning. Jag är smått övertygad om att Sebastian ändrar sin mening när han sett videon.

Vad skall man säga om Lewis Hamilton? Kanske att han var pessimist redan innan loppet startade för han hade bokat sitt flyg till 16,30 och räknade allstå inte med att stå på pallen. Han fick rätt men hans uppkörning var nästan perfekt från sista till sjunde plats. Vad som dock var intressant att se var hur svårt det var för honom att köra om vissa bilar. Som t.ex. Felipe Massa, som också har en Mercedes motor. Brasilianaren slog ganska lätt tillbaka alla attacker. Varför?

Mercedes har en bil som är absolut perfekt när man leder eller ligger tvåa. Men betydligt sämre när man ligger i en klunga. Utan att gå in på alltför specifika detaljer lär det handla om framvagnen. Den här gången var det ett annat problem. Vid krocken i början av loppet lossnade framvingen och Lewis körde över den och bottenplattan blev skadad. Och bromsarna som blev för varma.

Mercedes teamchef Toto Wolff har sagt att man måste hålla koll på Ferrari. Helt rätt. Men Scuderia måste nu också kolla bakåt. Där kommer nämligen Red Bull. Förra året hängde de inte med. I år har Daniel Ricciardo och Kvyat inte bara ett helt nytt chassi med alla förändringar när det gäller aerodynamiken utan också en rejält förbättrad motor.

Renaults experter har också lärt sig av misstagen. Och bästa beskedet att arbetat har lönat sig kom verkligen i Shanghai. Förarna kör nämligen med full gas på 50% av varvet. Förra året saknade den franska motorn hästkrafter. De har man hittat så inte undra på att Daniels leende har blivit ännu bredare.

Marcus Ericsson blev 16:e så historien upprepade sig inte. Förra året blev han 10:a och fick en poäng. Gjorde teamet ett taktiskt fel igen? Kanske. När säkerhetsbilen kom ut bytte man till medium för att försöka klara sig med bara ett däcksbyte. Gick snett. Tyvärr. I den interna kampen står det 3-0 till Marcus mot Felipe Nasr, som säger att svensken har fått det bättre chassiet. Hur vet han det? Har brasilianaren provkört det?

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".