Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Största prispotten någonsin i segling väntar i Marstrand

Publicerat torsdag 12 maj 2016 kl 14.43
Reportage: VM-serien i matchracing
(4:59 min)
Matchracing.
1 av 2
Matchracing. Foto: Per Kahl.
Matchracing.
2 av 2
Matchracing. Foto: Per Kahl.

En miljon US-dollar och titeln världsmästare. Det är vad som står på spel när den omgjorda VM-serien i matchracing kommer till Marstrand i början av Juli.

Den här veckan avgörs den tredje deltävlingen i serien i Köpenhamn. Totalt är det fyra deltävlingar före finalen det handlar om att vara bland de tjugo bästa på rankingen efter de fyra tävlingarna för att få vara med i Marstrand.

Väl i finalen startar alla på noll och vinnaren tar hem både titeln och prispotten.

Det är en av förändringarna i VM-serien. En annan och kanske än viktigare är att man gått över till att segla i katamaraner.

M 32 som båten heter är en svensk design, båtarna tillverkas i  Sverige och det är också ett svenskt företag som äger hela VM-serien.

– Båten väger ungefär lika mycket som besättningen, och seglar i dubbla vindhastigheten så det är kul att segla under i stort sett alla förhållanden. Så säger Mattias Rahm som lämnade den gamla matchracingtouren för ett par år sedan, men kommit tillbaka i och med katamaranernas intåg.

Björn Hansen som varit på prispallen i Matchrace VM i flera år är en veteran när det gäller matchracing i kölbåt, men utan större erfarenhet av katamaraner. Björn har trots detta haft en bra start på tävlingsveckan i Köpenhamn och ser, trots att förändringarna ser ut att vara till hans nackdel, positivt på det nya upplägget.

– Touren var från början tänkt som en feederserie till Americas Cup och det är vad den blir i och med förändringarna. Sedan är det för egen del en utmaning utan dess like, det är svårt att lära gamla hundar sitta.

Både Björn Hansen och Mattias Rahm betonar vikten i att ha en båt att träna i.

Under VM-deltävlingarna tillhandahåller arrangören båten precis som tidigare i matchracing VM.

Att köpa en egen båt att träna i kostar ca två miljoner något som vare sig Hansen eller Rahm har finansiering till i dagslaget.

Båda satsar på att ta sig till finalen Marstrand, givetvis lockade av  miljonbonusen till Världsmästaren.

– Vi vet att vi är en av de bästa besättningarna i serien och jag åker aldrig till en tävling om jag inte tror att jag kan vinna, säger Mattias Rahm som fortsätter med att påpeka att

– Många av de andra är fulltidsproffs och det är inte vi.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".