Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

F1-experten: ”Hade gärna varit en fluga i Mercedesbussen”

Publicerat söndag 15 maj 2016 kl 17.36
Nico Rosberg och Lewis Hamilton i Spaniens GP.
Nico Rosberg och Lewis Hamilton i Spaniens GP. Foto: Emilio Morenatti/AP/TT

Jag hade mer än gärna velat vara en fluga på väggen i Mercedesbussen.

Nico Rosberg och Lewis Hamilton hade krockat och brutit på första varvet. Världsmästaren stod på pole men Nico fick den bästa starten och körde om på utsidan i första kurvan. Lewis försöker ta tillbaka platsen och lägger sig på insidan ner mot fjärde kurvan. Och där small det.

Ut på gräset. Tappar kontrollen och snurrar upp på banan igen och träffar Nicos bil.

Förra året gav sig Nico två gånger när engelsmannen attackerade. Men det är en ny Nico som sitter bakom ratten den här säsongen. Max självförtroende efter alla segrar. Han körde kamplinje. Lewis tvingades ut på gräset och tappade kontrollen. Snurrade upp på banan igen och träffade Nico. Mästaren slog händerna för ansiktet som om han tänkte. Vad har jag gjort?

Nico tittade inte ens på Lewis när han gick förbi honom.

30 minuter senare var det en kristräff. De två förarna. Niki Lauda, som är Mercedes motorsportchef. Teamchefen Toto Wolff. Den tekniska chefen Paddy Lowe. En saknades. Dieter Zetsche. Högsta chefen hos Mercedes. Han var så grymt besviken att han tog sin portfölj och försvann snabbt.

Vems fel var det? Var det någons fel?

Det kommer att diskuteras länge. Jag anser att Lewis får ta på sig skulden. Och det säger också Niki Lauda, som alltid varit en Lewis fan. Men sekunderna efter kraschen sa de trefaldige mästaren att Lewis hade kört fört aggresivt och Nico, som ledde, hade bara försvarat sig. Wolff sa däremot att man först ville studera allt in i minsta detalj innan man säger något och att man kan inte säga att en är helt oskyldig och den andre skyldig.

De två tv-kommentatorerna Marc Surer och Martin Brundle, bägge före detta F1-förare, säger däremot att det var Nicos fel. Jag håller inte med. Och det gör inte heller Lewis. I trappan på väg upp till mötesrummet bad han Nico om ursäkt.

Minuten efter smällen kom ett meddelande att domarna skulle studera vad som hänt efter loppet. Skall Lewis få ett straff? Tycker jag inte.

Får jag vara taskig?

På första varvet försvann de två Mercorna och Spaniens gp blev riktigt spännande.

Nykomlingen hos Red Bull Max Verstappen, den yngste föraren av alla, mot Kimi ”Iceman” Räikkönen, den äldste. Fyrfaldige mästaren Sebastian Vettel mot Daniel Ricciardo. Och det som kanske är det mest otroliga är att i aktern på de två Red Bull bilarna sitter en Renault motor, som bara för några månader sedan hade dömts ut av RB.

På näst sista varvet var det slut för Daniel. Däcket slets av fälgen.

Och det otroliga hände. Något som ingen hade räknat med. I sitt första lopp för sitt nya team vinner Max Verstappen och blir den yngste vinnaren genom tiderna. Holländaren avlöste därmed Sebastian Vettel. Varv efter varv håller han den rutinerade räven Iceman bakom sig. Bara att lyfta på hatten. En mästerlig körning.

Man såg att Kimi gav upp de sista varven. De två fick sällskap på pallen av Sebastian Vettel. Jag är lite kritisk mot Seb. När Daniel attackerade skrek tysken att han körde som en idiot. Sorry. Helt fel. Daniel försökte köra om utan att vara ojust på minsta sätt.

Förloraren Ricciardo klassades som fyra följd av Valtteri Bottas, Williams, och Carlos Sainz, Toro Rosso. En härlig blandning.

Loppet var också en mycket intressant studie i taktik.

Red Bull och Ferrari tänkte lika. Max och Kimi gjorde bara två stopp. Sebastian och Daniel tre. Om man bortser från vad som hände Daniel gjorde teamet nog ett fel och därmed förlorade han chansen att vinna. För som vi såg var två den bättre strategin.

Även längre bak var det tufft mellan stallbröder. Marcus Ericsson mot Felipe Nasr och det var inga snälla ord som Marcus sa i radion om brasilianaren. Efter 66 varv blev det en 12:e plats. Helt godkänt.

Fem körde lopp och spänningen och dramatiken kan man inte klaga på. Och massor av omkörningar. Man kan bara hoppas att resten av säsongen blir lika bra.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".