Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

F1-bloggen: ”Inte någon större överraskning”

Publicerat söndag 28 augusti 2016 kl 17.59
Fredrik af Petersens och Nico Rosberg.
Fredrik af Petersens och Nico Rosberg. Foto: SR/TT.

Spa-Francorchamps. En klassisk bana och för första gången på länge fullt hus. Kom man från Tyskland började köerna vid gränsen. Lika trångt om man kom från Holland. Och för en gångs skull härligt väder.

Att Nico Rosberg skulle vinna från pole position kom inte som någon större överraskning. Han fick sällskap på pallen av Daniel Ricciardo och stallkamraten Lewis Hamilton.

Mitt goda intryck förstördes lite av att publiken buade åt Nico när han blev intervjuad på pallen. Visste inte att holländarna är så dåliga förlorare. Jag kommer tillbaka till Max Verstappen.

Daniel firade med landsmannen Mark Webber, som gjorde intervjun, genom att ge honom en sko fylld med bubbelvatten.

Är jag imponerad av Lewis?

Egentligen inte även om han startade som 21:a. Kör man den bästa och snabbaste bilen så ska man också leverera på en bana där det är enkelt att köra om. Jag är övertygad om att Kimi Räikkönen, Sebastian Vettel och Fernando Alonso hade kunnat göra samma uppkörning. Regerande mästaren erkänner också att han hade tur när säkerhetsbilen kom ut och loppet flaggades av.

Så kommer jag till Max Verstappen. Utan tvekan en mycket stor talang men han har mycket kvar att lära. Kanske inte hur man ställer in bilen men hur man uppför sig i ett lopp och inte utsätter andra för onödig fara.

Han dök ner på insidan i första kurvan i starten, det kan man acceptera, men inte hur han sedan körde mot Kimi Räikkönen. Iceman brukar inte prata allt för mycket men jag förstår honom mer än väl när han högt och tydligt frågar i radion vad han sysslar han med. Helt klart att ingen av dem kommer att bli medlem i respektive fan club.

Det är på tiden att Maxs stallchef Christian Horner och Red Bulls rådgivare när det gäller motorsport har ett allvarligt samtal med tonåringen och förklarar vissa saker för honom. Max är uppvuxen med och har tränat mycket datorspel, men att köra en formel 1 bil i verkligheten i 300 är en helt annan sak. Och katten så mycket farligare.

Efter loppet träffade jag Jaques Villeneuve och frågade vad han tyckte. Han sa att det är svagt att domarna inte reagerar och delar ut ett straff till Max. Det gör man ju annars för bagateller. För publiken och tv-tittare är det kanske helt otroligt att se Max köra men hans kollegor är inte lika imponerade. Som en sa: man får aldrig glömma att vi på vissa banor kör i över 300 km/timmen och då måste vi kunna lita på killen bakom att han inte gör något dumt.

Skulle inte förvåna mig om förarna tar upp det igen på sitt nästa möte. Kommer det att hjälpa? Knappast. Förra gången tonåringen blev kritiserad ryckte han bara på axlarna och sa att om någon vill köra om så kan han ju försöka.

Dansken Kevin Magnussen hade tur. Han kraschade rejält på en av de snabbaste ställena på banan och bilen blev bara han skrothög. Själv kunde han kliva ut helt oskadd bortsett från att han haltade lätt.

De två Ferrariförarna Sebastian Vettel och Kimi Räikkönen krockade i första kurvan. Arga på varandra? Svar nej. De två är nog de enda stallkamrater som verkligen är vänner. Och bägge gjorde också bra uppkörningar.

Måste Fia göra saker och ting så komplicerat att det blir löjligt?

Både Lewis, som startade från depån, och Fernando Alonso flyttades ner 60 platser, ja du läste rätt, för att man bytt delar i motorn och växellådan. Hur ska en tv-kommentator förklara de här dumheterna? Ok de får bara använda fem av varje under en säsong. Men att flytta ner dem 60 platser är skrattretande. Byter man oftare ska föraren också få ett straff. Ett tidstillägg är inte helt fel. Det delar ju domarna annars snabbt ut för vad jag ibland tycker är bagateller.

Marcus Ericsson? Kom inte många varv innan han tvingades bryta trots flera uppdateringar och nya delar. Märks att man äntligen fått en stabil ekonomi. Men som Marcus sa, framvagnen fungerade med de nya bitarna men inte bakvagnen där det sitter en motor från Italien. När den misständer är det inte mycket man kan göra.

En svensk framgång blev det den här helgen. Gustav Malja blev tvåa i ett gp2 lopp.

Nästa lopp körs redan om en vecka på ytterligare en klassik bana. Monza.

Kampen om titeln fortsätter. Nico tog 10 poäng och är bara nio efter Lewis. Och åtta lopp kvar att köra.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".