Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Efter dopningen: Therese Johaug-produkter säljer bättre än någonsin förut

Publicerat onsdag 19 oktober 2016 kl 10.55
Therese Johaug. Foto: FABRICE COFFRINI/TT.
Therese Johaug. Foto: FABRICE COFFRINI/TT.

Therese Johaug må ha testats positivt för dopning.
Men hennes popularitet bland det norska folket har inte minskat.
Snarare tvärtom.
Hennes eget varumärke säljer som aldrig förut.

Therese Johaug testades nyligen positivt för dopning, och stängdes så sent som i förmiddags av i två månader i väntan på en permanent dom.

Men hennes popularitet har inte minskat. Den gångna helgen såldes det fler produkter från johaug.com än vad det någonsin tidigare har gjorts på en enda helg.

– Vi sålde jättemycket från Johaug-nätbutiken i helgen. Det är faktiskt den bästa helgen vi någonsin har haft, säger ägaren av Johaugs varumärke, Öystein Bråta till NRK.

Bråta ser försäljningen som ett tecken på att det norska folket stöttar Therese Johaug.

– Allt tyder på att det norska folket stöttar Therese. Vi får se hur det kommer att påverka butiksförsäljningen. Jag tror att många delar uppfattningen om att historien är tråkig och klumpig, men att det inte har bevisats att det har skett något fusk från Thereses sida, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".