Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Fredrik af Petersens: Murar längs banorna och Lewis nakna överkropp

Publicerat torsdag 3 november 2016 kl 15.58
Foto: TT
Bernie Ecclestone vill se murar runt banorna och en mer lättklädd Lewis Hamilton. Foto: Foto: TT

Bernie Ecclestone har slagit till igen. Den 86-årige engelsmannen säger mycket och får rubriker. Positiva men för det mesta negativa. Och nu har mr F1 dragit till igen på flera fronter.

Ecclestone säger att han saknar riskerna och istället för de stora asfalterade avåkningszonerna vill han ha en 40 cm höga murar som hindrar förarna från att göra ett misstag, köra av men ändå kunna fortsätta. Den som gör ett fel skall också bestraffas anser han. Och ser ett showelement i den dramatik som uppstår vid krascher. Med andra ord. Ecclestone vill göra Formel 1 ännu mer farlig.

– Jag har blivit kritiserad för förslaget men jag tror att jag gör förarna en tjänst. De säger alltid att de får inte köra utanför banmarkeringen. Jag lovar att det skulle aldrig hända.

Den som missar bromspunkten får i bästa fall en förstörd hjulupphängning och i värsta fall blir det en hård krasch mot muren.

Förarna håller absolut inte med och säger att det finns många andra saker som man kan göra för att göra sporten mer spännande men inte vrida tillbaka säkerheten. Ecclestone lugnar ner alla med ytterligare en kommentar.

– Förr kom åskådarna till loppen och räknade med att någon skulle dö. Tack och lov vet de att idag händer det inte.

Men drar sedan till med en kommentar som är raka motsatsen.

– Faran finns där och den måste vi utnyttja mer och det är därför som åskådarna kommer.

Som ett exempel på en show drar han upp Fernando Alonsos krasch i Australien i våras. Eller rättare sagt vad som hände efteråt. Efter en sådan kraftig krasch, bilen var bara en enda stor skrothög, förs föraren alltid till den lokala sjukstugan på banan för en första koll. Journalister och tv-team väntade på nyheter. Tills äntligen meddelandet kom att spanjoren var helt oskadd.

– Funktionärerna spänner upp stora dukar för att hindra insyn vid olycksplatsen. Föraren förs till medical center och sedan till ett sjukhus om det behövs. Och senare får vi reda på att allt är helt ok.

– Det är också lite showbusiness.

Makabert sagt när man tänker på de två frivilliga funktionärerna som omkom i Melbourne och Monza när bilar krockade.

Skulle murar vara lika med mer action?

– Tvärtom. Om de står överallt skulle ingen våga köra om, säger Jenson Button.

När den här diskussionen var avklarad gick Ecclestone över till personangrepp.

– Om Nico vinner titeln är det bra för honom och Mercedes men inte för sporten för ingen skriver något om honom. Han är långtråkig, citeras han i Daily Mail.

– Vi behöver någon som Lewis Hamilton så att det alltid blir rubriker.

Ecclestone fick massor av kritik från alla hörn och ändrade sig något.

– Synd att tidningen inte skrev allt jag sa. Jag sa att Nico är en mycket bra förare men Lewis en fantastisk ambassadör för F1 över hela världen. För mig är det en stor skillnad.

Vad som är viktigt för Ecclestone är hur förarna presenteras och hur de uppskattas av fansen. Och det har inte direkt med sporten att göra. Snarare marketing.

– Ok, Nico är en värdig mästare om han i slutet har flest poäng och därmed gjort ett bra arbete. Men titta på det arbete som Lewis gör utanför banan. Han är med i talk shows, modevisningar med de allra mest kända modeller, i Hollywood och premiärer. För mig som promotor finns det ingen bättre.

– En rockstar som Lewis säljer bättre än en duktig familjeman som Nico.

Som när Lewis lägger upp ett foto där han står med naken överkropp och ganska trånga joggingbyxor. På nätet hade någon citerat den amerikanska filmstjärnan Mae West.

– Är du glad att se mig eller är det en pistol du har i fickan?

Engelsmannen är också stamgäst med nytt kvinnligt sällskap i skvallertidningar. Nico tillbringar all fritid med hustru och dotter.

– Jag skulle inte ändra eller förbjuda Lewis något utan låta honom göra vad han vill. Han är den bäste mästare vi någonsin haft. Inte bara för att han kört så bra utan för att han når ut till en publik över hela världen. Han har en dragningskraft som en filmstjärna.

– Några av mästarna tycks tro att deras enda arbete är att köra racerbil. Helt fel. Det hör mycket mer till.

Vad säger Nico?

– Jag har pratat med Bernie och han säger att man inte har citerat honom rätt. Struntat i vad han sagt för jag koncentrerar mig på något helt annat.

Det är inte första gången en världsmästare får kritik. En indisk medlem av Fia la på fullt allvar fram förslaget att man skall ta tillbaka titeln från Jacques Villeneuve för att han är så dåligt klädd.

Att miljardären Ecclestone kritiserar Mercedes teamchef Toto Wolff rimmar dåligt. Mr F1 har tjänat sin enorma förmögenhet med F1.

Vad Eccelstone inte gillar är att gamla proffs som bara levde för sporten som Frank Williams ersätts av en ny generation som inte är lika entusiastiska utan är investerare som tänker mer på sitt eget bankkonto.

– De vill i första hand bara tjäna pengar utan att ta hänsyn till sportens bästa. Annat var det förr när F1 började växa och vi hade stallchefer som Enzo Ferrari och Frank.

– Vi har alla tjänat pengar men det var inte vår motivation. I dag tänker man tvärtom och Toto Wolff är antagligen det bästa exemplet.

Österrikaren var finansinvestor innan han kom till F1. Han köpte in sig i HWA, som sköter Mercedes team i den tyska DTM-serien. 2009 köpte han aktier i Williams och två år senare introduceras företaget på börsen i Frankfurt. Sedan 2013 äger han 30% av Mercedes F1-team och är också stallchef.

Det är inte första gången som Ecclestone kritiserar Wolff.

– Toto, du kommer att ha en vacker skrift på din gravsten. "Jag hjälpte till att ta död på Formel 1".

Ferraris Maurizio Arrivabene får också sur kritik. Ecclestone påstår att italienaren inte är tillräckligt duktig för att vara Scuderias teamchef.

Att det legendariska stallet befinner sig i en djup kris vet alla. Man har inte vunnit ett lopp sedan Singapore 2015 och den sista världsmästaren var Kimi Räikkönen. I år blir man återigen frånkörd av Mercedes och kämpar istället mot privatteamet Red Bull om andraplatsen i konstruktörs-VM.

– Ferrari har allt som behövs för att bli mästare. Förare och ingenjörer. Kanske finns det ett personalproblem.

– Jag känner igen situationen. Det är samma som när jag föreslog Jean Todt till Fiat-ledningen. 

– Vad jag tror fattas är kanske inte någon som ersätter Arrivabene men som avlastar honom i det dagliga arbetet.

I Italien tolkar man det självklart som om Arrivabene inte klarar av att vara chef.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".