Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Fredrik Af Petersens F1-blogg efter Brasiliens GP: ”Tack och lov blev så blev ingen skadad”

Publicerat måndag 14 november 2016 kl 08.22
Fredrik Af Petersens F1-bloggar.
Fredrik Af Petersens F1-bloggar. Foto: TT/Radiosporten

Jag tror att tävlingsledaren Charlie Whiting drog en lättnades suck när Lewis Hamilton körde i mål och vann Brasiliens GP. Det hade regnat hela dagen och det var på gränsen om man kunde köra eller ej. Ingen hade nämligen glömt vad som hände i Japan för två år sedan.

Då regnade det också och det började skymma. Jules Bianchi körde av och skadades så svårt att han avled ett år senare.

På Autódromo José Carlos Pace var det också många som snurrade och kraschade men tack och lov utan att någon blev skadad. Loppet startades om inte mindre än fyra gånger. Rätt eller fel? Skall inte världens bästa förare klara av att köra när det är blött? Jo självklar,t men man såg ju också hur snabbt en Kimi Räikkönen eller Sebastian Vettel, båda världsmästare, snurrar och kraschar.

Lewis ledde från start till mål. Nico Rosberg hade tur och blev tvåa några sekunder före Max Verstappen.

Ibland kan med rätta kritisera tonåringen och ibland kan bara lyfta på hatten. Som i det här loppet. Drog förbi Kimi Räikkönen direkt i första kurvan efter starten. Hur? Max var cool och sa bara att han tror att han överaskade Iceman när han dök upp ur sprayet från Ferrarins bakdäck och la sig bredvid. Finländaren hade inget att sätta emot. Efter den första omstarten körde han enkelt om Nico på yttern i kurva tre där han körde en helt annan linje där det greppet var bättre. Varför tog det så lång tid innan de andra förarna fattade det? Kommandobryggan kunde ju talat om det. Förr i tiden fick förarna själv utan hjälp leta och hitta den linjen. Och det var exakt vad Max gjorde. Resten i slutet av loppet. Varför? De hade blivit omkörde just där och såg hur enkelt det gick.

En av de som fick ge sig var Sebastian Vettel. Och precis som i Mexiko sa han att Max hade trängt honom av banan. Rätt? Fel?

Jag skulle vilja säga på gränsen. De två bilarna körde aldrig ihop. Det var ett par mm mellan dem men för säker-hets skull körde Sebastian av. Förarna gillar inte att bli omkörde på det sättet men de vet nu hur tufft och utan någonsom helst respekt han kör. De har lärt sig läxan så jag tror inte att Max kommer att få det lika lätt nästa år. Och på läktarna jublar alla. Äntligen action på banan och det från en tonåring.

Om inte Red Bull av någon synnerligen underlig anledning hade kallat in honom och bytt från regndäck till intermedia så vete katten om han inte på fullt allvar hade kunnat utmana Lewis om segern.

Holländaren hade tur. Säkerhetsbilen kom ut och Max kom in och bytte tillbaka till regndäcken. Trillade ner till 11:e och gjorde en fantastisk uppkörning. Drog förbi den ene efter den andre som inte hade en chans. Innan loppet hade man sagt om det blir blött har Red Bull den bästa bilen och alla fick rätt. Varför? Mercedes motorn är den starkaste men när det är halt kan man inte utnyttja alla hästkrafter. Trampar man ner gasen för mycket och för snabbt snurrar man som flera gjorde. Max hittade den absolut rätta balansen. Man har svårt att tro att han bara är 19 år och bara kör sin andra säsong i formel 1. Undrar var han har fått sin talang ifrån? För att vara taskig måste jag säga att det kan inte vara från pappa Jos, som körde 107 lopp och som bäst bara blev trea två gånger. Sonen behövde bara 24 tävlingar för att vinna sitt första lopp. Spaniens gp.

Verstappens omkörningar var eleganta och hans bilkontroll perfekt. Förutom en gång när han tappade bilen, men han hade tur och kraschade inte. Tvärtom. Holländaren lyckades få tillbaka kontrollen och fortsatte som inget hade hänt. Men är helt övertygad om att de två Red Bull cheferna Helmur Marko och Christian Horner fick ett par nya gråa hår.

Och det bästa, nästan, till sist. En Sauber blev nia och klättrade förbi Manor i konstruktörs vm. Men tyvärr var det inte Marcus Ericsson, som antagligen körde in några miljoner dollar till teamet, utan Felipe Nasr. Marcus körde över den vita linjen och tappade bilen och kraschade.

Den 27 november körs finalen i Abu Dhabi. Nico leder fortfarande VM-tabellen. Om Lewis vinner det loppet också räcker det med en tredjeplats för Nico och hans första världsmästartitel.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".