Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Fredrik af Petersens: ”En välförtjänt titel till Rosberg”

Publicerat söndag 27 november 2016 kl 17.58
Nico Rosberg gratuleras av stallkamraten Lewis Hamilton
Nico Rosberg gratuleras av stallkamraten Lewis Hamilton. Foto: Kamran Jebreili/AP/TT

Nico Rosberg är den nye formel 1 världsmästaren? Har han förtjänat titeln Ja. Utan tvekan.

Nico har varit de jämnaste föraren den här säsongen och det är alltid den som har kört in flest poäng som också blir mästare. I mitten av loppet i Abu Dhabi jagades han av Max Verstappen, som är känd eller kanske rättare sagt ökänd för sin körning. I slutet fick tonåringen ge sig för Sebastian Vettel, som tog upp jakten och kom ifatt.

Attack? Nej. Seb sa att han ville inte riskera att bli den som förstörde för Nico och att han förtjänade titeln.

Att Lewis körde som han gjorde kom inte som en överraskning. Vann dragracet mot första kurvan med Nico i släptåg. Efter några varv slog han av på takten. Varför? För att de som låg bakom Nico skulle komma ifatt och försöka köra om honom och se till att han blev bäst fyra.  Eller till och med att det skulle sluta med en krasch. Det var ju Lewis enda chans. Nico förstod spelet men ville inte ha någon diskussion om sin rivals taktik. Det enda han sa att det var nog det svåraste lopp han någonsin kört.

Officiellt mästare blir Nico faktiskt inte förrän vid Fias stora prisutdelning där det också finns en svensk med. Mattias Ekström som vann rallycross-VM.

Är Lewis Hamilton en dålig förlorare om han inte kunde försvara sin titel i Abu Dhabi? Antyder engelsmannen att allt inom teamet inte har gått rättvist till?

– Om Nico vinner VM betyder det inte att jag ser honom som världsmästare, sa han till engelska journalister ett par dagar innan finalen.

Man kan också tolka det så att Lewis försökte sätta press på Nico med sådana här uttalanden och han missar inte ett enda tillfälle. Å andra sidan kan man också se det som det vanliga psykologiska kriget mellan två rivaler.

Det är inte första gången. Mest berömt är ”kriget” mellan Alain Prost och Ayrton Senna. Fernando Alonso brukade också skriva saker på sitt twitter konto för att sätta alla andra under tryck. Mellan spanjoren och Lewis gick det också ganska tufft till när de två körde för McLaren.

Hur tog Nico de här nålsticken?

Han var tillräckligt mental stark för att inte låta sig påverkas.

Men går man tillbaka i tiden pikade inte förarna varandra. Deras sätt att umgås låg på ett helt annat plan. Många av dem var vänner och åt middag ihop på lördag kvällen. Dagen efter var de rivaler.

Även om Lewis inte blev mästare igen ser han sig trots allt som den riktiga vinnaren efter den här säsongen.

– Jag tror det allra längst inne och kanske skulle jag behålla det för mig själv. Men om han får etiketten världsmästare måste det inte betyda att jag ser honom som det.

– Om man följer f1 i tv hoppas du att den som är bäst på alla områden hela året också blir världsmästare. Och då tänker jag på min prestation. Det skall inte ta bort något från hans framgångar men jag kan ta det på ett helt annat sätt för jag vet vad jag vet.

– Det är precis som säsongen 2007 som jag inte heller kan glömma. För mig känns det som om jag vann titeln. Ok det står inte så i historieböckerna och de allra flesta kommer bara ihåg namnet på den som vann vm.

– Men för mig räcker det vad jag känner.

Det året körde Lewis och Fernando Alonso om titeln. Engelsmannen gjorde ett par misstag i sista loppet i Brasilien och Kimi Räikkönen vann med en poäng tillgodo och det var också sista gången som en Ferrari förare lyckades med den bedriften.

Alla Lewis fans är nog övertygade om att deras idol hade redan vunnit titeln om inte motorn hade gått sönder i Malaysia när han ledde och var på väg mot en given seger och plus alla andra tekniska problem han haft den här säsongen.

– Jag har alltid sagt att jag vill inte att man skriver en bok om mig. Har fått många anbud men alltid tackat nej. Men nu lockar det mig att en dag tala om allt vad som hänt den här säsongen. Det är så många saker som snurrar runt i mitt huvud men jag inte säga något. Inte än.

– Köp min bok om 10 år. Jag kommer att berätta allt och det kommer att bli en mycket spännande läsning.

I den kommentaren ligger utan tvekan en antydan om en konspirationsteori. Men inga argument och trots det sprids det snabbt i olika media på nätet tills någon till sist presenterar det som en sanning. En sådan misstanke förnekar hans chef Totto Wolff och säger att det finns absolut ingen anledning att ens tänka tanken. 

Som exempel drar Lewis upp att Wolff bestämde att innan säsongen började skulle några av hans mekaniker bytas ut och arbeta med Nico och tvärtom. Nico fick frågan på en presskonferens om det var det en bra idé och vems var den?

– Bra fråga, avbröt Lewis och vände sig mot Nico.

– Vilken förklaring har man egentligen gett dig?

Nico svarar som han blivit tillsagd. Att det handlade om teamanda och att alla skall dra åt samma håll och att man på det här sättet undviker en negativ stämning i garaget. Och det är precis det som Lewis misstänker är en konspiration mot honom. Att man tog bort hans mekaniker, de känner varandra utan och innan, för att försvaga honom. Och att det är anledningen till att det har gått som det gjort.

Ok. Lewis har haft fler tekniska problem den här säsongen än Nico men vad det har med bytet av mekaniker att göra är synnerligen svårt att förstå eller försvara. Och fakta är att säsongerna 2014 och 2015 var det Nico som hade mest otur med tekniken. I de sociala medierna har någon skrivit den urbota dumma idén att Nicos gamla mekaniker har antingen tagit med sig oturen till Lewis eller så är de fullständigt inkompetenta.

Totto Wolff varnar för sådana kommentarer som Lewis sagt.

Men säger också att det är möjligt att det kan bli en psykologisk effekt för en förare om det gäng, chefsmekaniker och mekaniker, som han så länge arbetat ihop med helt plötsligt försvinner och det kommer nya som han knappast känner.

– Just det tänkte vi på när vi bestämde att byta. Men jag bestrider inte att det inte kan ha ett inflytande på en förare. I Brixworth och Brackley har 1.500 anställda och det handlar om att utveckla personalen. Rotationen skall ge dem en chans att få mesta möjliga erfarenhet och kunna avancera inom företaget och jag har ansvaret för alla våra anställda.

– På det sättet kan den unga killen som idag är mekaniker vara chefsmekaniker nästa år och om två raceingenjör.

– Kanske skriver jag också en bok om 10 år förklarar vissa saker.

Wolff kan förstå Hamilton och säger att förtroendet mellan Lewis och teamet har inte förändrats.

– Jag tror att vi ibland underskattar den press som förarna utsätts för. De måste prestera bra resultat i alla lopp, köra mot sin stallkollega och i vårt fall en ren final mellan våra två killar.

– Och sticker man då en mikrofon under näsan på dem och ställer den riktiga frågan blir det ibland svar som blir stora rubriker.

– Vad Lewis sa ändrar inte hur jag ser eller umgås med honom. Ibland blir ju en mening tagen ur sitt sammanhang och blir lite överdriven. Och jag har alltid sagt att våra förare gärna får säga vad de tycker och ibland låta känslorna komma till tals. Vi vill inte att de skall vara tråkiga.

Men i nästa kommentar säger Wolff att Lewis skulle vara klok om han slutade med att gnälla.

– Han behöver den här inställningen jag mot resten av världen. Det är en del av hans psykologiska krigföring.

– Som racerförare kommer du aldrig att medge att någon som står i samma garage som du är bättre den här säsongen. Men om den killen blir världsmästare betyder det att han kört in flest poäng och är en värdig mästare.

Niki Lauda, som är chef för all Mercedes motorsport och själv har vunnit vm tre gånger säger att fighten mellan Nico och Lewis påminner honom om hans egen med James Hunt 1976. Den kalla analytikern mot playboyen.

– James var rakt på sak, excentrisk och smått galen, beskriver Niki sin rival och gode vän.

Lewis är också en festprisse men inte med samma stil som James utan överdriver det ibland. Nico är motsatsen. Familjemänniskan med hustru och dotter.

– När James vann titeln sa jag till mig själv att han var den ende som hade förtjänat den. Med sina höjdpunkter och djupdykningar, att han drack lite då och då och på det sätt som han levde formel 1.

Man kan också säga med lite hjälp av en vän.

Niki hade en mycket svår olycka på Nurburgring och överlevde mot alla odds sina brännskador. 42 dagar senare startade han på Monza. Finalen mellan Niki och James, som låg tre poäng efter i tabellen, var Japans GP på Mount Fuji banan.

Det ösregnade och efter två varv kom Niki in och bröt loppet och förklarade att det var för farligt att fortsätta. Ferraris stallchefen Mauro Forghieri sa att Niki bröt på grund av ett tekniskt fel men Niki sa att det stämde inte alls. Emerson Fittipaldi, Carlos Pace och Larry Perkins följde österrikarens exempel.

James fortsatte och blev till sist trea och vann titeln med en poäng tillgodo.

– Jag var glad att James lyckades.

Samma sak sa han i Abu Dhabi och bytte ut James Hunt mot Nico Rosberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".